The Maker Movement är en rörelse bestående av människor från hela världen som förenas i en vilja att skapa saker själva. Det kan handla om allt från stickade datorfordral, olika elektronikprojekt till möbler och 3D-printade smycken. I många städer startas nu så kallade ”makerspaces”, lokaler där man kan arbeta med egna projekt, träffa andra med liknande intressen (eller helt andra intressen) och delta i workshops där man kan lära sig t.ex 3D-printing och programmering.
I USA får rörelsen just nu stor uppmärksamhet. I takt med att fler och fler företag som vuxit fram ur The Maker Movement nått framgång har intresset ökat för kraften i rörelsen som en motor för innovation och tillväxt. Obama har t.ex visat stort intresse för fenomenet och har bland annat startat ett samarbete med organisationen MAKE med målet att öppna makerspaces på 1 000 amerikanska high schools. Förra veckan bjöds även en grupp unga ”makers” in till Vita Huset och president Obama fick skjuta med en hemmabyggd marshmallow-kanon (se filmen nedan).
I Sverige har dock intresset för The Maker Movement ännu inte varit så stort. Men det håller på att förändras. Vi tog en pratstund med Filippa Malmegård, en av grundarna av Stockholm Makerspace och pratade kreativitet och innovation.
Varför startade ni Stockholm Makerspace?
-För min del började det hela 2011. Jag höll på att köpa möbler till min lägenhet. Jag blev trött på allt krångel med att beställa och behöva vänta så jag bestämde mig helt enkelt för att bygga mina egna möbler. Jag började skaffa verktyg och hade snart en mindre verkstad i lägenheten. Under den här tiden hade jag även en blogg som fick en del uppmärksamhet där jag skrev om mina olika projekt.
Efter en intervju i en lokaltidning som intresserat sig för bloggen började jag och ett par andra prata om att skapa en plats där vi kunde hålla på med våra projekt. Utöver dessa mer personliga motiv växte även en känsla hos oss att detta var viktigt även på ett större plan. Med inspiration från olika makerspaces i bland annat New York bestämde vi oss för att ta fenomenet till Sverige.
Vad kan svenska företag lära sig av The Maker Movement?
– Det finns förstås många saker, men en viktig sak är öppenheten och viljan till nya former av samarbeten. Folk delar med sig av sina projekt, hjälper andra med deras projekt och startar nya projekt tillsammans. The Maker Movement visar på kraften i de många. Det här är också något som företag börjar förstå. Ett fenomen som blivit vanligare de senaste åren är det som kallas ”co-creation”, en ny sorts samarbete där företag tar hjälp av medlemmar i sitt community för att utveckla nya tjänster och produkter. I någon mening handlar det om att bryta ner gränserna mellan vem som gör vad och använda sig av all den kunskap som ens kunder sitter på.
När får vi se Reinfeldt skjuta med marshmallow-kanon?
– Vi arrangerar många olika events och workshops. Reinfeldt är förstås hjärtligt välkommen! Hittills har intresset från svenska politiker varit ganska svalt och makerspaces ses fortfarande på med en viss misstänksamhet. Folk undrar vad som egentligen pågår i lokalerna. Men det här håller på att förändras. Fler och fler inser fördelarna med en lokal där människor med olika bakgrund och kunskaper kan mötas och få utlopp för sin kreativitet. För det är ju inte så att det som händer i lokalen sker som i ett vakuum. Det får effekter långt utanför lokalen. Ta en sån sak som programmering. Alla är eniga om att kunskaper i programmering blir allt viktigare. Men den vanliga skolan hänger inte med. På Stockholm Makerspace har några medlemmar drivit programmeringskurs för barn på söndagar. Att under lekfulla former väcka intresse för just programmering och teknik är en av Makerspace-modellens stora styrkor – där tror jag vi kan påverka och inspirera såväl på ett individuellt som på ett utbildningspolitiskt plan.
Hur ser du på kopplingen mellan Makerspaces och innovation?
– Förhoppningsvis bidrar vi till att fler får upp ögonen för de många beröringspunkterna mellan traditionellt hantverk och ny teknik. Det är ju i lekfullt utforskande – i kontraster, krockar och oväntade möten – som nya idéer uppstår. Lyckas man skapa tillgängliga miljöer i stadsrummen, Makerspaces, för just detta syfte, tror jag man kan lyfta såväl kreativa individer som Sverige som innovationsnation.
Något vi ofta trycker på i våra kreativa workshops är vikten av att skapa utrymme för en lustfylld kreativ process. För det är först när kunskap och lust möts som det blir riktigt bra. En viktig aspekt är också att skapa en trygg miljö där man vågar komma med idéer och där man arbetar tillsammans med att utveckla idéerna. På båda dessa områdena finns mycket att lära av The Maker Movement!
Vad sitter ert företag på för outnyttjad kreativ potential? Hör av dig till oss så tar vi reda på det tillsammans!