Mattias Heldesjö och Berivan Sinjari vid Uppsala Universitet har forskat kring hur facilitering kan hjälpa organisationer i deras utvecklingsarbete. I uppsatsen Vad tjänar organisationer på facilitering? undersöks både organisationer inom det offentliga och det privata.
Ett problem i många organisationer är enligt författarna att mer och mer tid går åt till möten men att dessa möten sällan upplevs som effektiva eller skapar delaktighet. ”Majoriteten upplever att inte alla delger sin uppfattning under ett möte eller står för den efter mötet, samt att möten inte fungerar bra .” Att tillsätta en facilitator, antingen externt eller internt, som leder mötet, sätter upp tydliga mål och ser till att alla får komma med idéer är ett effektivt sätt att komma runt dessa problem. Att facilitera handlar inte om att säga åt deltagarna hur de ska tänka eller komma med färdiga lösningar. Det handlar om att inspirera och uppmuntra. För det är deltagarna som sitter på kunskapen och idéerna.
I studien intervjuas flera personer i såväl offentliga som privata bolag. Bland de intervjuade finns medarbetare på Ericson, SEB och Huddinge kommun. Något som många lyfter fram är att faciliterade möten är mycket mer effektiva än icke-faciliterade möten eftersom de skapar en tydlig struktur. Eller som Ann Thor, information manager på IT-avdelningen på Ericson i Kista uttrycker det: ”folk är vansinnigt dåliga på att ha ordning och struktur på möten” .
Åsikterna går isär om hur mycket man behöver facilitering. Detta beror enligt författarna på att vissa organisationer har högt i tak och chefer som är bra på att hålla stukturerade möten och skapa delaktighet, medan andra har stora problem med de här bitarna. Något som de flesta intervjuade dock är överrens om är att ju större behovet är av nya grepp, idéer och visioner, desto större är de positiva effekterna av facilitering. Faciliterade möten blir då ett sätt att samla den kollektiva kompetensen och för deltagarna att komma ur sina vanliga tankebanor och vrida och vända på invanda föreställningar.
Författarnas slutsats är att ”organisationer kan tjäna tid och kompetens på facilitering, då effekterna av arbetssättet är att det bidrar till effektivare möten som fokuserar på syfte och mål, samt skapar delaktighet, kreativitet och motivation, då fler får kommer till tals.”
Läs mer om att ta hjälp av en facilitator här.
Ända sedan vi startade Realize har vårt mål varit att bidra till ett bättre kreativt klimat i svenska företag och vi har lång erfarenhet av facilitering. Genom att sätta upp tydliga mål och arbeta med beprövade kreativa metoder och övningar öppnar vi upp för nya idéer och skapar mer delaktiga medarbetare. Låt oss leda ert nästa kreativa möte och bedöm själva skillnaden! Hör av dig, så berättar vi mer.