Business Model Canvas är ett effektivt verktyg för att bygga och analysera affärsmodeller. Sedan Alexander Osterwalder introducerade canvasen 2008 har den spritt sig över hela världen och är idag ett standardverktyg inom affärsutveckling.
Vi ringde upp Alexander Lagerman, affärsutvecklare A.L. Business Solutions, som jobbar med startups inom biovetenskap och ställde några frågor om att använda Business Model Canvas för att bygga affärsmodeller inom biovetenskap.
Hur använder du dig av Business Model Canvas?
De företag jag jobbar med drivs ofta av forskare som saknar kunskap om hur man kan tjäna pengar på sin idé. Då blir canvasen ett effektivt verktyg för att diskutera och bygga en affärsmodell. Jag brukar göra en skräddarsydd canvas för varje företag jag jobbar med. Med canvasen som utgångspunkt arbetar vi sedan fram en konkret handlingsplan.
Precis som för alla andra nystartade företag handlar det om att ta fram en ”unique selling point”, fundera över resurser och kostnader och formulera ett unikt värdeerbjudande. Men biovetenskap-fältet skiljer sig från andra fält. Målet för ungefär 90 % av alla startups inom biovetenskap är att bli uppköpta av ett av de större läkemedelsföretagen. Därför blir det viktigt att fokusera på hur ens utveckling matchar de stora läkemedelbolagens behov (pipeline differentation).
Få nystartade företag kan ta sig hela vägen från idé till färdig produkt på marknad inom det här området. Överlag kan man säga att jag fokuserar mer på hur utvecklingen matchar marknadsbehov än hur produkten matchar marknad. Ofta när man pratar affärsmodeller utgår man från ett viss kundsegment. Jag försöker istället se hur det nystartade företaget fungerar som aktör i ett ekosystem och hur jag kan skapa en bra matchning.
En annan sak som skiljer biovetenskap från andra affärsområden är tekniken. Om man befinner sig inom ett low-tech-område finns det större möjligheter att ändra sin idé under utvecklingsfasen. De företag jag jobbar med, som ofta befinner sig i ett high-tech-område, är mer begränsade och måste hela tiden förhålla sig till den teknik som finns. Jag brukar därför komplettera canvasen med en ”teknisk insyn”.
Hur ser framtiden ut för företag inom biovetenskap?
Många av de större läkemedelsföretagen har lagt ner sina utvecklingsavdelningar. De har helt enkelt varit mer lönsamt att köpa upp nystartade företag som redan gjort mycket av utvecklingen. Startups har på så sätt fungerat som läkemedelsföretagens R&D-avdelningar. Ett problem idag är att investerare är mycket försiktigare och vill komma in i ett senare skede. Även innovationssystemet är idag svalare inställt till startups inom biovetenskap. Detta gör det svårt för de nystartade företagen att överleva. Läkemedelsföretagen börjar inse att de måste gå in och stötta de nystartade företagen, men exakt under vilka former återstår att se. Det pratas bl.a. mycket om ”open innovation”, men hur detta ska omsättas i praktiken är en fortsatt utmaning.
En av tankarna bakom Idéfabriken var att skapa en plats där man kan jobba med sina kreativa utmaningar med hjälp av olika beprövade verktyg. Ett av de verktygen är Business Model Canvas. På våra whiteboardväggar kan man enkelt göra prototyper av affärsmodeller tillsammans, diskutera och ändra.
Varför inte boka in en dag i Idéfabriken och utmana er befintliga affärsmodell, eller bygga en helt ny? Hör av dig, så berättar vi mer!