För inte alls länge sedan räckte det att ha en bra och nydanande produkt för att bli framgångsrik. Många av dagens företag som lyckas, gör det inte för att de har en revolutionerande produkt, utan för att de har nya, innovativa affärsmodeller. Affärsmodellen beskriver givetvis produkten och dess kundvärden men även alla andra komponenter i företagets verksamhet, som hänger samman. Internet och sociala medier har dessutom öppnat upp helt nya möjligheter för komponenterna distribution, marknadsföring och kundrelation. Att verkligen förstå sin kund och använda sig av sitt community och sina kunders kunskap, på ett nytt och innovativt sätt, skapar nya former av samarbeten och nya konkurrensfördelar.
Exempel på affärsmodeller som använder kraften i ett community:
Freemium 2.0
Din smartphone är full av appar med en affärsmodell som brukar kallas Freemium. Du laddar ner en enklare version av en app, gratis. Vill du ha ”hela” appen betalar du för en ”premium”-version. Det här har varit en framgångsrik affärsmodell för apputvecklare. Eftersom dessa företag har relativt låga distribution- och marknadsföringskostnader kan de erbjuda gratisversioner av mjukvaran i marknadsföringssyfte.
En del mjukvaruföretag tar nu Freemium-modellen ett steg längre. Istället för att själv utveckla hela mjukvaran låter man användarna komma med förslag och vidareutveckla den. Eftersom en större del av mjukvaran utvecklas utanför företaget får man lägre utvecklingskostnader, och kan istället lägga mer resurser på att exempelvis erbjuda riktigt bra support. De kunder som är vana att ”klara sig själva” får en mjukvara de kan använda gratis. De som behöver regelbunden support kan köpa en ”premium”-version som består av mjukvaran+utförlig support.
Ett bra exempel på den här affärsmodellen är Ebay Garden, där användarna får utvärdera och vidareutveckla några av Ebays potentiella tjänster. Under de kommande åren lär vi få se fler varianter av Freemium-modellen växa fram.
Giffgaff-modellen
Giffgaff är en brittiskt nätverksoperatör som vunnit priser för sin något annorlunda affärsmodell. Företaget drivs nämligen till stor del av dess medlemmar, som belönas för att bidra med kundsupport, marknadsföring och rekrytering av nya medlemmar. 2012 omsatte företaget motsvarande 850 miljoner svenska kronor med endast 25 anställda. Genom att stora delar av organisationen sköts av medlemmarna kan Giffgaff hålla nere sina kostnader rejält. Tanken bakom Giffgaff är att utmana föreställningar om var gränsen går mellan företag och kund.
”We really have no call centre, and all customer
services are done by the online community. I don’t know
of another company like us.” – Robbie Hearn,
Head of Member Experience, Giffgaff
På Realize AB jobbar vi mycket med att hjälpa företag utmana sina befintliga affärsmodeller och utveckla nya. Två verktyg vi ofta använder oss av är Business Model Canvas och Idéspelet. Förutom att fylla i canvasen använder vi våra stora whiteboardväggar för att ta ut svängarna och testa helt nya tankar och idéer. Det gör det enkelt att få igång insiktsfulla samtal där orden snabbt kan kompletteras med bilder och skisser. För de kreativa utmaningarna använder vi Business Model-versionen av Idéspelet där nya idéer tävlar och samverkar med varandra. Det här är ett kul och effektivt sätt att skapa nya affärsmodeller.
Vill du lära dig mer om hur man jobbar med att utveckla nya affärsmodeller? Hör av dig till oss så berättar vi mer.
Image credit: Social media network icons pattern © cienpies /Stockfresh