Tina Seelig, som leder The Stanford Technology Ventures Program, har en bakgrund som neuroforskare, management-konsult och entreprenör. De senaste 14 åren har hon arbetat med att utbilda unga entreprenörer och undervisa i kreativitet och innovation vid Stanford University. På senare år har hon intresserat sig närmare för hur kreativitet uppstår och vad som utmärker kreativa individer.
En av de viktigaste egenskaperna hos kreativa individer är enligt Seelig förmågan att formulera om problem och ställa nya frågor. När vi är små är vi bra på det här, men allteftersom vi blir äldre och börjar skolan lär vi oss att se världen ur vissa bestämda perspektiv. Vi får frågor som Vad är 5 plus 5?. Frågor som bara har ett rätt svar. Om vi istället frågar Vad plus vad blir 10?, som ju har ett oändligt antal rätta svar, uppmuntrar vi eleverna att använda sin fantasi och komma på egna lösningar. Och det gäller förstås inte bara i skolan. Om vi vill bli mer kreativa måste vi lära oss att ställa nya frågor!
En annan viktig faktor i kreativitet är enligt Seelig attityd. Allt för ofta ser vi våra problem som ett slags pussel. Vi har en bild av det vi vill skapa och vi har våra pusselbitar. Om en bit saknas kör vi fast. Kreativa individer utgår inte från bestämda bitar, utan tar allt de har omkring sig, sätter ihop och skapar något nytt. Eller, som Seelig utrycker det, ”de lägger inte pussel, de syr lapptäcken.” Det är när vi kopplar ihop helt olika saker som vi får de mest spännande idéerna. Här betonar Seelig även vikten av kunskap. För ju mer kunskap vi har, desto mer har vi att leka med.
Men nya frågor och en ny attityd till problemlösning räcker inte. Vi måste också våga misslyckas. Det här är, enligt Seelig, oerhört viktigt. Vi måste lära oss se misslyckanden som en del av den kreativa processen. För företag som vill bli mer kreativa gäller det att skapa miljöer där man kan arbeta med sina kreativa utmaningar på ett mer lekfullt och avdramatiserat sätt. Miljöer där det är okej att misslyckas. Människorna är ett företags viktigaste resurs och om vi skapar möjligheter för fler att våga dela med sig av sina idéer kan vi utvecklas och hitta helt nya konkurrensfördelar.
Det här är något vi på Realize jobbat med länge. Tanken bakom vår satsning Idéfabriken är att skapa precis en sådan miljö. Tillsammans med beprövade verktyg och övningar som knuffar oss ur våra vanliga tankebanor tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans. Låter det spännande? Hör av dig, så berättar vi mer!
Se mer av Tina Seelig här.
Image credit: Flower Patchwork vector illustration © Adrian Sawvel (adroach) /Stockfresh