Crowdsourcing har kommit för att stanna. Fler och fler företag världen över inser vikten av att ta hjälp av sina fans för att skapa nya produkter och tjänster. LEGO är ett av företagen som tidigt insåg nyttan med att använda sig av den kreativa kraften i sitt community.
Deras satsning Lego CUUSOO består av en site där lego-fans över hela världen kan dela med sig av sina egna lego-koncept och supporta andras. Varje kvartal synas alla bidrag som fått mer än 10 000 supporters och om Lego bestämmer sig för att göra en produkt av konceptet får upphovsmannen/kvinnan 1% av nettointäkterna.
Förra årets vinnare, som tagit sig hela vägen till produktion, blev ett Ghostbusters-koncept för att fira kultfilmens 30-årsjubileum. En annat koncept som fick 10 000 supporters och nu finns att köpa var en version av det omåttligt populära spelet Minecraft, som vi skrivit om tidigare här på bloggen. Bland bubblarna just nu finns bland annat en version av kultspelet Marble Maze, där man kan bygga sina egna banor.
I diskussionsforumet på siten pågår flitiga diskussioner och folk hjälps åt att vidareutveckla varandras idéer och bygga vidare på idéer som inte inte lyckats ta sig riktigt hela vägen.
Fördelarna med initiativet är många. Utöver att LEGO får en uppsjö nya idéer och koncept att arbeta med skapar man mer delaktiga kunder. Initiativet lockar även till sig många unga designers och entreprenörer som ser det som en kul utmaning och som ett sätt att öva sig på att bygga koncept. På så sätt är Lego CUUSOO även en effektiv marknadsföringskanal för företaget.
LEGO som sedan ett antal år arbetar med Business Model canvas är ett utmärkt exempel på hur man kan särskilja sig genom att fokusera på det så ofta bortglömda området Kundrelationer. De har verkligen lyckats att skapa en unik relation till sina kunder, nämligen att de är med och utvecklar framtidens produkter. Visst ser vi alla fram emot när exempelvis sjukvården, skatteverket eller varför inte bilförsäljarna involverar kunden i hur nästa generations tjänster och serviceerbjudanden kan se ut.
Även om man inte har ett stort community finns det mycket att lära av LEGO:s initiativ. Att fånga upp och tävla med idéer är något man naturligtvis även kan göra internt i ett företag. Varför inte göra det många företag redan gör och införa ett system för att få pitcha idéer och belöna de som har potential?
Det går alldeles utmärkt att göra crowdsourcing i det lilla. Kanske enbart ställa en enkel fråga: Hur kan vi göra det tryggare i våra parkeringshus? Ta emot idéerna och låt din crowd kommentera och bygga vidare tills idéerna börjar likna lösningar. Detta kan bli väldigt effektivt inte minst om ”samtalsytan” finns i en app där du även kan få hjälp med att tänka nytt i form av tanketriggers och impulser för att lämna de gamla hjulspåren.
Allas medverkan är något som driver oss när vi kör kreativa workshops med företag. Att skapa ett utrymme där alla vågar komma med sina idéer, hur udda de än är. Man vet aldrig vem som sitter på en dynamit-idé. Hör av dig till oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er skapa ett sådant utrymme.