Under helgen hölls Global Service Jam Göteborg här hos oss i Idéfabriken. Global Service Jam är en tävling på som hålls årligen i över 100 städer runtom i världen. Tävlingen är öppen för vem som helst som har ett intresse av service design. Under en helg samlas deltagarna för att ta fram nya servicelösningar.
Uppgiften: Att under 48 timmar ta fram ett nytt servicekoncept.
Varje år får lagen ett tema att utgå ifrån. I år fick varje lag ett papper med en bild på en uppvikt låda.
Vi var på plats under de sista skälvande timmarna innan resultatet skulle laddas upp och möttes av väggar fulla av post-it-lappar, målningar, diagram och konceptbeskrivningar. Och trötta, men nöjda deltagare. Vi tog en pratstund med två av deltagarna, psykologistudenten Lina Högstedt och Erik Wikström, arkitekt på Norconsult.
Vad väckte lådan för associationer hos er?
Erik: Vår grupp associerade till olika förpackningar, vilket ledde till diskussioner om resursslöseri och våra beteenden kring återanvändning. Vi frågade oss vad mer man skulle kunna återanvända. Vår problemställning blev: Hur kan andelen återbruk ökas?
Lina: Våra första associationer handlade om gränser och trygghet. Vi lever ju alla lite som i lådor, trygga i vår egen lilla värld. Men vi associerade även till magin i att öppna en ask, kanske en julklapp. Vi började fundera på hur man bygger relationer. Vi tog med oss våra funderingar ut på stan och gjorde kortare intervjuer med folk. Något som många lyfte fram var att det saknas punkter för spontana möten runtom i stan. Punkter där man kan samlas kring någonting och kanske börja prata med någon man inte hade pratat med annars. Vi landade i problemställningen: Hur kan vi underlätta spontana möten?
Hur gick ni från problemställning till färdigt koncept?
Lina: Under brainstormingen under lördagen, som leddes av Thomas och Erik från Realize, genererade vi idéer med hjälp av idekort. Vi fick ett kort med en psykolog. Någon associerade till ett Rorschach-test. Om man gör testet i grupp uppstår ofta livliga diskussioner eftersom alla associerar till olika saker. Det tyckte vi var intressant. Vi gjorde en prototyp bestående av en Rorschach-målning och en stor papperslapp där man fick skriva ner vad man såg i mönstret. Vi satte sedan upp denna i en busskur vid Korsvägen och iakttog hur folk. Vi satte även upp ett stort papper med Det var en gång…. som rubrik. Sedan var det upp till folk att fylla i. Det var kul att se hur folk reagerade
Erik: Vi funderade kring alla saker man har hemma som man aldrig använder och gärna skulle bli av med. Att t.ex sälja dessa saker på Blocket är bökigt. Man får flera bud och man måste sköta all logistik själv. Vi började skissa på ett koncept som kopplar ihop de som behöver bli av med saker med de som behöver köpa saker. Vi kallar vårt koncept 2:a Chansen.
Lite förenklat går det ut på att att man genom en app kan ta en bild på något man vill bli av, t.ex en lampa, ladda upp den och få en värdering på föremålet. Föremålet hämtas sedan upp av 2:a chansen som transporterar den till en lokal där föremålet antingen lagras för försäljning eller ”förädlas”. Förädlingen kan t.ex vara att laga eller måla om föremålet. Den som behöver en lampa köper den via samma app och 2:a chansen levererar varan till köparens dörr. ”Säljaren” av varan får en viss procent av förtjänsten.
Här kan du se en sammanställning av några av alla de koncept som kom fram runtom i världen under helgen:
Vilka kreativa utmaningar står ditt företag inför? Vi på Realize arbbetar enligt en tydlig process och använder oss av beprövade verktyg och övningar som får oss dig att tänka utanför boxen. Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ditt företag. Eller varför inte besöka oss i Idéfabriken!