En av de viktigaste komponenterna i en lyckad kreativ process är att ställa nya och annorlunda frågor. Utan frågor som utmanar rådande normer och föreställningar får man helt enkelt inga nya svar. Problemet är att vi inte är så bra på att ställa den här sortens frågor. En av anledningarna till det här är det som forskare inom psykologi och beteendevetenskap brukar kalla confirmation bias.
Vad det går ut på är att vi hela tiden, utan att vara medvetna om det, letar efter information och svar som stämmer överens med våra befintliga föreställningar och åsikter, och ignorerar sådant som inte gör det. Detta gäller även de frågor vi ställer. Alltför ofta är våra frågor utformade för att ge de svar vi vill ha, och inte de svar som utmanar våra föreställningar och leder till nya insikter. Våra hjärnor spelar oss helt enkelt ett spratt. Vi vill gärna tro att vi söker och tar in information på ett öppet och objektivt sätt. Men det stämmer inte. Som David McCraney beskriver det i boken You Are Not So Smart:
”Your opinions are the result of years of paying attention to information that confirmed what you believed, while ignoring information that challenged your preconceived notions.”
Det finns en uppsjö med studier och experiment som visar hur mycket confirmation bias påverkar, och förstärker våra åsikter. Eftersom detta pågår dagligen utan att vi är medvetna om det, förstärks vissa tankesätt och föreställningar hela tiden och vi får svårare och svårare att tänka annorlunda. Samtidigt tror vi att vi är objektiva och öppensinniga. Om man vill hitta nya, och innovativa, lösningar på sina problem och utmana sina befintliga föreställningar är confirmation bias ett stort hinder.
Så hur kommer man runt detta hinder?
Vi har skrivit tidigare här på bloggen om vikten av olika sorters impulser för att stimulera det divergenta tänkandet. Att helt enkelt knuffa hjärnan ur sina vanliga tankemönster. Detsamma gäller naturligtvis även när vi vill hitta nya frågor. Det kan också vara bra att försöka reda ut vilka bakomliggande föreställningar ens nuvarande verksamhet eller affärsmodell bygger på och sedan ställa frågor som utmanar dessa föreställningar. Ibland kan dessa frågor kännas konstiga, eller rent av bisarra. Men det är ofta just dessa frågor som leder till de mest intressanta svaren.
Vi på Realize har lång vana av att, tillsammans med våra kunder, jobba med frågorna, och inte bara svaren. Varför inte boka in en dag i Idéfabriken tillsammans med oss hitta frågorna som ger de nya svaren? Hör av dig, så berättar vi mer!