För att kunna utveckla morgondagens produkter och tjänster måste man ha idéer. Många, och annorlunda idéer. Men du vet säkert hur det är. Man sitter och försöker komma på nya idéer, men hamnar bara i gamla tankemönster. Vad som behövs är något som knuffar ens tankar ur sina vanliga banor. Under åren har vi på Realize jobbat med en mängd olika verktyg och metoder för att boosta det laterala tänkandet och generera nya, annorlunda idéer. De enklaste verktygen är ofta de bästa.
Något som vi ofta använder oss av, och som är förvånansvärt effektivt, är kylskåspoesi, du vet de där små ordmagneterna som prydde kylskåpsdörrarna i var mans hem för några år sedan. Genom att para ihop ord hej vilt växer det fram helt nya fraser och meningar. Ibland blir det roligt, ibland helt absurt, och ibland helt obegripligt men det blir alltid något oväntat. Och det är det som är det viktiga.
Inom kreativitetsforskningen har man länge intresserat sig för det som kallas aleatoricism (försök säga det snabbt). Det kanske låter komplicerat men vad det handlar om är att på ett medvetet sätt arbeta med slumpen som verktyg i den kreativa processen. Det finns många exempel på musiker och författare som använder sig av slumpen som verktyg i sitt skapande. Men även när man arbetar med att ta fram nya produkter och tjänster är slumpen ett effektivt verktyg för att generera nya idéer.
Fördelen med att jobba med just ord är att ord har ett tydligt innehåll. Alla vet vad de betyder. Kring varje ord finns dessutom en mängd associationer. När någon säger ”träd” får du säkert en mängd bilder i huvudet. Du ser framför dig bark, gröna löv, du tänker kanske på sommar, eller barn som klättrar. Genom att koppla ihop ord kopplar vi inte bara ihop enskilda tankar utan hela tankemönster. Då uppstår en mängd möjligheter. Det kittlar till i huvudet och helt plötsligt får man en idé man aldrig skulle ha fått annars.
Det finns idag en uppsjö olika versioner av kylskåpspoesi. Den version vi arbetar med har framtagits särskilt för för att jobba med att utveckla nya tjänster och produkter. Här finns även geometriska figurer som kan användas där man jobbar med med att ta fram nya affärsmodeller. Utöver att använda det här verktyget som ren tanke-trigger för att få nya idéer kan man även använda det när man vill hitta nya sätt att beskriva sitt värdeerbjudande eller när man jobbar med storytelling. Med nya berättelser kan man nå nya kunder.
Anlita Realize för ert nästa kreativa möte eller brainstorm. Vi tar med oss våra kylskåpsmagneter och hjälper er till nytänkande kring just era utmaningar.
Ring 031-760 54 00, eller maila så berättar vi mer hur ett sådant upplägg ser ut.