Att kreativitet kräver ett lekfullt klimat, där man vågar släppa lite på allvaret och inte bara fokusera på resultat och prestation, är nog något de flesta håller med om. Ändå är det flesta företag dåliga på att skapa just en sådan miljö för sina medarbetare. Men det håller på att förändras.
Samuel West, kreativitetsforskare på institutionen för psykologi vid Lunds Universitet, har specialiserat sig på kopplingen mellan lek på arbetsplatsen och kreativitet. Samuel är idag en flitigt anlitad föreläsare med schemat fullspeckat av företag som vill lära sig mer om lekens betydelse för en mer kreativ arbetsplats med mer välmående medarbetare.
Vi ringde upp Samuel och tog en pratstund om kreativitet, innovation och lösmustascher.
Vad finns det för koppling mellan lek på arbetsplatsen och kreativitet?
Att barn som leker är kreativa är något det råder konsensus kring och det finns gott om forskning på området. Men när det kommer till kopplingen mellan vuxnas lek och kreativitet finns nästan ingen forskning alls. Min teoretiska utgångspunkt är en handfull studier där man studerat hur lek på arbetsplatsen påverkar medarbetarnas produktivitet och kreativitet. I ett experiment jämförde man exempelvis en grupp medarbetare som under tre veckor dagligen fått göra en rollspelslek med en kontrollgrupp som inte fått leka. Grupperna fick sedan en uppgift som gick ut på att designa ett multiverktyg med fem funktioner.
Idéerna bedömdes sedan av en panel bestående av sju personer som, oberoende av varandra (det är viktigt), helt enkelt fick ranka hur kreativ de tyckte varje idé var på en skala 1-7 och hur mycket de gillade idén på en skala 1-7. Man såg tydligt att de som fått leka kom med fler, och mer kreativa lösningar.
Frågan hur man mäter kreativitet är ju omdiskuterad. Hur mäter du kreativitet?
I de studier jag utgått från används en metod som kallas CAT, eller Consensual Assessment Technique, som bygger på tanken ”I know it when I see it”. Gurun på det här området är Teresa M . Amabile vid Harvard University. Hon har visat att människor är förvånansvärt överens om vad som är en kreativ idé. Så fort man börjar ställa upp kriterier på vad en kreativ idé är får man problemet att folk tolkar olika. Det är helt enkelt svårt att hitta bra kriterier. CAT är den enda metod jag stött på som fungerar.
Vad visar din forskning?
I mina tidigare experiment har jag studerat möten ute på olika arbetsplatser. Först låter jag mötet pågå som vanligt. När gruppen kommer tillbaka efter en paus har jag ”manipulerat” rummet genom att bland annat byta ut den sedvanliga ramlösan och chokladen mot rosa sockervadd och lägga ut ”Nerf-guns”, leksakspistoler som skjuter skumgummimissiler. Jag har även delat ut lösmustascher och bett deltagarna fortsätta mötet som vanligt eller bett deltagarna ropa ut ”Det är härligt att leva!” så fort de ser någon av de andra deltagarna röra ansiktet. Jag har sett att såväl produktivitet som samarbetsförmåga ökar när man har ett mer lekfullt klimat.
I en studie som jag just nu håller på med, som mer liknar de studier jag beskrev tidigare, visar de preliminära resultaten på ett tydligt samband mellan lek och kreativitet.
Vad gör du när du har tråkigt på jobbet?
Jag brukar springa över till en kollega och ha gummibandskrig en stund. Det funkar för oss. Det viktiga är inte att ställa in en rutschkana eller ett pingisbord på jobbet (även om det förstås är kul), utan att hitta små lekfulla inslag som passar en själv och ens kollegor. När jag började forska på det här området såg jag lek som en aktivitet, men idag ser jag lek mer som en attityd. Genom att ändra attityden till arbete och skapa rum för lek på arbetsplatsen, och inte bara fokusera på prestation, får man inte bara mer produktiva medarbetare som mår bättre. Det ökar även kreativiteten på företaget.
Hur bra är ni på att leka på er arbetsplats? En av tankarna bakom vår lokal Idéfabriken är just att skapa en plats där man kan jobba med sina kreativa utmaningar på ett lekfullt sätt. Vi har bland annat en liten fotbollsplan, jongleringsbollar, boomeranger och lego. Varför inte boka in en dag i Idéfabriken och se hur en miljö där lek inte bara är tilåtet, utan aktivt uppmuntras, påverkar kreativiteten. Hör av dig, så berättar vi mer.