Ett företag som just nu får många att höja på ögonbrynen är den amerikanska kläd- och skojätten Zappos. Men det är inte för att de lanserat någon ny revolutionerande produkt eller tjänst. Företagets nye VD, Tony Hsieh, vill nämligen införa en helt ny typ av organisation i företaget. Ut med chefer, titlar och hierarkier, in med ”Holokrati” (eng. Holacracy), vilket betyder ungefär ”all-styre” eller ”hel-styre”.
Forskare inom affärsutveckling och organisationskultur har länge intresserat sig för hur ”plattare” organisationer påverkar företag och dess anställda. Stephen Courtright, professor vid Texas A&M University, genomförde nyligen en metastudie tillsammans med några kollegor på området. Den enskilt viktigaste faktorn för att skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs och utvecklas är att ge dem makt att förändra.
Detta är den stora skillnaden mellan att jobba på en start-up och på ett jätteföretag som t.ex Microsoft. Allteftersom dessa företag växt har de som jobbar på företaget fått mindre och mindre specialområden, där fokus ligger på produktivitet och kortsiktiga mål, snarare än på kreativitet. Enligt Courtright måste företag som vill fortsätta utvecklas fundera på hur de kan behålla den där ”start-up”-känslan även när företaget växer. Fler och fler företag ställer sig nu frågan om en plattare organisationskultur kan bidra till en flexiblare och mer dynamiskt utveckling.
Bland förespråkarna av holokrati finns Ev Williams, en av grundarna av Twitter, som infört systemet i sin förlagsplattform Medium. Enligt Jason Stirman, som växlar mellan olika roller på företaget, är det bästa med holokrati just att det ger mer självständiga medarbetare. När medarbetarna får större inflytande börjar de fundera på vad de kan göra för att företaget ska utvecklas, istället för att bara ”göra sin uppgift”. En holokratisk organisation ger dem makt att själva göra förändringar, vilket stimulerar kreativiteten i företaget.
Hsieh jämför en holokratisk organisation med en stad:
“Research shows that every time the size of a city doubles, innovation or productivity per resident increases by 15 percent. But when companies get bigger, innovation or productivity per employee generally goes down. So we’re trying to figure out how to structure Zappos more like a city, and less like a bureaucratic corporation.
Med sina nästan 1500 anställda blir Zappos det hittills största företaget som inför holokrati. Hur kommer det gå? Hsieh tror att den nya organisationsstrukturen kommer göra Zappos mer dynamiskt och bättre på att anpassa sig till en ständigt skiftande marknad och skapa nya värden för kunderna.
Vad skulle ert företag kunna vinna på att införa en plattare organisation och medarbetare med större inflytande? Varför inte börja med att lägga ert nästa kreativa möte i Idéfabriken och se vad som händer när alla får vara med och komma med idéer? Hör av dig, så berättar vi mer!