Design och innovationsbyrån IDEO är förmodligen en av världens mest inflytelserika byråer inom sitt fält. Genom åren har de varit kreativa och skapat revolutionerande design på allt från solglasögon, datorskärmar, tandborstar till medicinsk utrustning och biostolar och Apple’s första datormus.
Det som gör IDEO:s framgångsrika är bl.a. strategin att involvera människor med olika bakgrund och kunskap i processen. Lingvister, biologer, marknadsföringsexperter och ekonomer arbetar sida vid sida med mer klassiskt skolade designers och processledare. Detta tillsammans med ett lekfullt klimat utgör själva kärnan i IDEO:s filosofi. David Kelly, en av grundarna av IDEO, säger att ska man skapa ett bra kreativt klimat bör man anställa folk som INTE lyssnar på en. Hur många chefer tänker så?
1999 fick byrån i uppdrag av ABC News att skapa framtidens kundvagn på 5 dagar, en utmaning som blivit något av en klassiker.
Insamling av information och problemformulering
Processen startade med en öppen diskussion om vad en kundvagn är och deltagarna fick berätta var de såg de områden med stor förbättring. Deltagarna delade upp sig grupper och började intervjua konsumenter och butiksägare för att samla maximalt med information till idéprocessen. Enligt IDEO måsta du lämna kontoret och ge sig ut på fältet och undersöka hur saker funkar i verkligheten.
Deep Dive
Nästa fas, som IDEO kallar Deep Dive, handlar om att dyka djupt ner i problemet och utforska det från varje tänkbar vinkel med målet är att generera så många och annorlunda idéer som möjligt. Kelly trycker särskilt på vikten av att uppmuntra udda, till och med galna idéer. Det är lättare att ta en annorlunda idé och göra den mer ”förnuftig” och genomförbar än tvärtom, hävdar han. Bland de mer udda idéerna fanns ett dolt utrymme i vagnen för t. ex kondomer. En annan var ett barnsäte där barnet sitter fast med byxor av kardborreband.
Varje idé klistras upp på väggen och gruppen fick sätta betyg på idéerna med post-it lappar i olika färger. Kriterierna man bedömde var Hur cool är den?och Går den att bygga? Projektledaren Peter Skillman menar att ”Enlightened trial and error succeeds over the planning of the lone genius”. Det vill säga när alla får vara med och bidra med idéer och vidareutveckla andras blir resultatet mycket bättre i slutändan.
Prototyping
Nästa steg var att skapa prototyper av utvalda idéer. Grupper fokuserade på var sitt problemområde och byggde en prototyp utifrån de högst rankade idéerna inom områdena: säkerhet, rörelse och varuinformation.
Dag 4 presenterades prototyperna för alla grupper och tillsammans valde man ut de bästa delarna från varje prototypoch skapade en slutgiltig prototyp (se bild).
IDEO är ett av de företag som tidigt inspirerade oss på Realize i vårt arbete med att få igång kreativiteten på svenska företag och ge dem verktygen för att tänka nytt. Även om det gått 15 år sedan utmaningen med kundvagnen, finns det mycket att lära av IDEO:s kreativa process.
Vilka kreativa utmaningar står ert företag inför?
Varför inte boka in en dag med oss, så tar vi oss an dessa utmaningar tillsammans med beprövade verktyg och en tydlig process. Hör av dig så, så berättar vi mer.
Se ABC:s reportage här.
Image credit: shopping cart stock photo © Andrey Armyagov (cookelma)