Innovation är viktigare än någonsin. För att hävda sig i dagens konkurrensutsatta klimat måste företag hitta sätt att öka kreativiteten inte bara i det översta skiktet i företaget utan i hela organisationen. Men hur gör man om man vill få mer kreativa medarbetare?
Något som blir allt vanligare är att införa någon form av ”förslagslåda” där alla i företaget kan lämna förslag till förändringar, nya idéer till produkter eller tjänster. För att motivera medarbetarna att verkligen utnyttja förslagslådan har många företag även någon form av belöningssystem för de lämnade idéerna. Om din idé har potential och utvecklas vidare får du en bonus eller procent av försäljning. Utöver äran förstås!
Men hur väl fungerar det här? Och vad är viktigt att tänka på när man inför ett sådant här system? I en ny studie från forskningsinstitutet IZA har ett forskarlag undersökt just detta.
Det forskarna tittade på var just effekten av att belöna idéer med potential ekonomiskt. De fann, något förvånande, att det hamnade färre idéer i förslagslådan när man införde belöningen. Men de idéer som hamnade i lådan bedömdes vara av högre kvalitet. Vi gissar på att detta beror på att man faktiskt satte av tid att arbeta vidare med sin initiala idé, både på egen hand och kanske i samverkan med andra personer.
Något man dock bör tänka på är vad som menas med kvalitet. Frågar du efter idéer kring nya marknader eller kundsegment så får du så klart idéer och svar inom det området, och det upplevs som en högre kvalitet och lättare att ta vidare i organisationen. Men för att hitta de där banbrytande idéerna som krävs för att utveckla morgondagens produkter och tjänster behövs ett kreativt klimat. Ett klimat där medarbetarna får möjlighet att arbeta med sina kreativa utmaningar även på arbetstid. Forskningen visar tydligt att de företag som lyckas med att skapa ett sådant klimat inte bara får mer kreativa medarbetare. De får också medarbetare som mår bättre och presterar mer.
Det viktiga är egentligen inte ekonomiska belöningar (Vår erfarenhet är faktiskt att belöningar av den här sorten kan leda till minskad samarbetsvilja, och därigenom sämre idéer i slutändan). Det viktiga är att göra det kreativa arbetet till en naturlig del av arbetsdagen. Många företag sitter på en mängd idéer till nya produkter och tjänster utan att ens veta om det. Att införa en förslagslåda är ett sätt att fånga upp dessa idéer. Ett annat sätt är att sätta av tid för regelbundna kreativa möten där alla får delta och där man arbetar efter en tydlig en tydlig process med steg som alla förstår. En process som syftar till att först få fram många idéer för att sedan vidareutveckla dessa till bra idéer. Det är väldigt viktigt att låta så många som möjligt får delta. Man vet aldrig vem som sitter på ett guldkorn!
Boka in en dag med oss och se själva vad som händer när alla i företaget får släppa loss sin kreativitet tillsammans. Vi tar med oss verktygen och så vaskar vi fram de där guldkornen tillsammans! Hör av dig så gör vi slag i saken!