Kreativitetsforskare har länge intresserat sig för vilka yttre omständigheter som påverkar vår förmåga till kreativt tänkande. Man har bland annat kunnat visa att det fysiska avståndet till ett problem påverkar kreativiteten positivt. Det är helt enkelt lättare att tänka nytt kring ett problem när man är på solsemester eller vandrar i fjällen.
Men måste man verkligen upp på en bergstopp för att öka kreativiteten?
Något som studeras flitigt just nu är hur kreativiteten påverkas av det psykologiska avståndet till det problem man försöker lösa. Det kan verka konstigt, men det visar sig att även små förändringar i hur man föreställer sig sitt problem, att frigöra det från här och nu och från sig själv, har en tydlig effekt på kreativiteten. En ny studie av Lile Jia med kollegor vid Indiana University skiner ljus på fenomenet.
Deltagarna i studien delades in i två grupper. De fick båda ett identiskt problem, som bestod av en gåta, att lösa. Till den ena gruppen sa man att problemet hade utformats av elever vid Indiana University. Till den andra sa man problemet kom från ett universitet i Grekland. Denna enda lilla skillnad påverkade hur snabbt deltagarna löste problemet. Deltagarna som befann sig längre bort från problemet mentalt löste det snabbare.
Orsaken bakom det här är enligt forskarna att ju ”närmre” ett problem vi är, desto mer känner vi att lösningen kommer påverka oss personligen, vilket gör att vi känner oss pressade att hitta rätt lösning. Och press har sällan någon positiv effekt på kreativiteten.
Att öka det psykologiska avståndet har fler fördelar. Det bidrar till att göra problemet mer abstrakt, vilket gör det lättare att vrida och vända på det. När vi ställs inför ett problem har vi ofta svårt att frigöra oss från invanda föreställningar och de saker vi vanligtvis associerar med ett viss område. Genom att backa undan och sätta in problemet i ett större sammanhang ser vi helt andra saker och kan därigenom komma till nya insikter.
Det finns flera metoder för att öka det psykologiska avståndet till det problem man försöker lösa. En går ut på att föreställa sig att det är en annan person som fått problemet. Hur skulle Indiana Jones löst problemet? Man kan också leka med att flytta runt problemet i tiden. Om vi får det här problemet om fem år, hur kommer vi lösa det då?
Allt detta är viktigt att ha i åtanke när man arbetar med sina kreativa utmaningar. Man måste hitta sätt att fjärma sig från det problem man försöker lösa. Det måste vara mindre blodigt allvar och man måste kunna göra problemet mer abstrakt. När vi arbetar tillsamman med våra kunder brukar vi uppmana dem att just ställa sig frågan Hur skulle X ha löst det här problemet? Det ger ofta helt nya idéer.
Välkommen till Idéfabriken och fjärma dig från problemet, och närma dig lösningen. Här har vi skapat en workshop-miljö utöver det vanliga. Ring 031-760 54 00, så berättar vi mer.