För att lyckas på dagens konkurrensutsatta marknad krävs nya, innovativa idéer. Då behövs ledare med visioner och förmågan att tänka annorlunda. Ledare som vågar utmana invanda förställningar. Ändå är många företag dåliga på att välja kreativa individer till ledare. Varför är det så?
En grupp psykologer vid Cornell University studerade nyligen hur det låg till med synen på kreativitet och ledarskap på ett typiskt större amerikanskt bolag. 300 deltagare, som kom från företagets alla skikt, från folk på ”golvet” ända upp till VD och styrelse, fick ett problem att lösa. De fick sedan bedömma alla de andras idéer enligt två kriterier: Hur kreativa de tyckte idéerna och huruvida de tyckte idéerna visade prov på ledarskapspotential. Ett tydligt mönster växte fram. De idéer som fick de högsta kreativitetspoängen fick lägst poäng när det gällde ledarskapspotential. Vi förknippar alltså inte kreativa idéer med ledarskap. I den här studien tittade man visserligen bara på ett företag men flera uppföljande studier på andra bolag har bekräftat bilden. Vi älskar att höra berättelser om ledare som gått sin egen väg, vågat satsa på på det nya och utmanat status quo. Vi vill bara inte bli ledda av dem.
Tanken att ledaren är den som skapar ordning och reda och ser till att resultat uppnås, snarare än den som kommer med de nya idéerna, är alltså fortfarande djupt rotad i många av oss. Då är det ju inte så konstigt att vi håller kreativa människor borta från ledande positioner.
Vad kan vi då lära oss av allt det här?
Först och främst måste vi bli bättre på att koppla ihop kreativitet med ledarskap. Vi kan inte bara prata om att kreativitet är viktigt för ett företag. Vi måste omsätta det i praktiken och uppmuntra de som visat prov på kreativitet att ta mer ledande roller. Vi måste våga välja kreativa individer till ledare. Punkt.
Men det finns även en annan sida på det här. I en uppföljningsstudie undersökte forskarna hur kreativiteten påverkas i situationer där man känner sig osäker eller pressad. Resultatet var tydligt. När osäkerheten ökade, blev deltagarna inte bara hämmade i sin egen kreativitet, utan bedömde även andras kreativa idéer som mindre användbara. En av ledarens viktigaste uppgifter är således att skapa de rätta förutsättningarna för kreativt arbete, både för sig själv och för resten av företaget. För att undvika den press och osäkerhet som annars så lätt smyger sig in, och som hämmar kreativiteten, är det viktigt att ledaren bidrar till en miljö där man ibland kan släppa allvaret och komma med annorlunda idéer.
Efter alla våra år av att arbeta tillsammans med svenska företag att ta sig an deras kreativa utmaningar har vi insett hur viktigt det är att ha en ledare som har förmågan att tänka annorlunda och ställa nya sorters frågor. Det betyder inte att det alltid är ledaren själv som måste komma med de bästa idéerna. Minst lika viktigt är att han eller hon är lyhörd för andras idéer och, åtminstone ibland, vågar släppa lite på tyglarna och satsa på något nytt.
Boka in en dag i défabriken tillsammans med er chef så får ni se vad som händer när man arbetar tillsammans med sina kreativa utmaningar enligt en tydlig process i en stimulerande miljö. Ring oss på 031 – 760 54 00, eller maila, så berättar vi mer.