Det finns många metoder man kan använda sig av för att stimulera det kreativa tänkandet och bättra på ens problemlösningsförmåga. Men ibland är det inte bara annorlunda lösningar på ett problem man behöver. Ibland måste man byta ut sin ”kreativa lins” och se själva problemet från nya infallsvinklar. Genom att antingen zooma in eller zooma ut ser vi vårt problem från olika perspektiv och öppnar på så sätt upp för nya insikter.
Alla produkter måste fungera både på ett mikro-plan och på ett makro-plan. På mikro-planet finns själva produkten och dess beståndsdelar. För att få en produkt som verkligen fungerar måste man kunna zooma in och finslipa även de allra minsta delarna.
På makro-planet bryr man sig inte så mycket om själva produkten och hur den fungerar i varje detalj, utan tittar mer på hur den fungerar som en del i ett eko-system och vilka behov den egentligen uppfyller. I dagens samhälle där vi är mer och mer uppkopplade blir det allt viktigare att ha ett fokus på tjänster och inte bara på produkter. Och för att utveckla bra tjänster måste man ständigt zooma ut för att kunna se ”the big picture”.
Problemet är att man ofta befinner sig på mikro-planet och glömmer bort den större bilden, i synnerhet om man arbetar på ett större företag, där alla har sina egna specialområden. Risken är att man då blir omkörd av konkurrenter som tagit ett helikopterperspektiv och insett vad som behövs för att utveckla framtidens produkter och tjänster och inte bara bygga vidare på dagens.
Tänk dig att du vill utveckla framtidens kylskåp. Du börjar med att försöka brainstorma fram lite nya idéer. I huvudet har du en bild av ett kylskåp med hyllor och fack fyllda av olika matvaror. Du försöker vara kreativ och komma på nya idéer men du lämnar, så att säga, aldrig köket.
Om du istället väljer att zooma ut och betrakta kylskåpet som en del i ett hus, eller kanske rent av som en del i samhället och börjar fundera på vad folk faktiskt använder kylskåp till, kanske du inser att det inte är i huset som folk vill ha ett kylskåp allra mest. Varför inte utveckla kylskåp som kan stå i parken där man kan kyla sina drycker mot en liten slant? Med en app som talar om för dig om det finns lediga platser eller inte. Eller varför inte ett kylskåp för cykel som drivs av trampandet? Möjligheterna är många.
Ibland kan det vara obehagligt att sätta sig i helikoptern och lämna tryggheten. Men om vi vill hitta morgondagens produkter och tjänster måste man ibland våga lämna marken för att få en bild av landskapet.
Vill du lära dig mer om hur ni kan boosta kreativiteten i ert företag och lära er se era problem ur nya perspektiv? Boka in en dag med oss så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans! Hör av dig, så bokar vi en helikopter!