Starbucks är idag en av världens mest framgångsrika kafé-kedjor med över 13.000 Starbucks bara i USA och mellan 2007 och 2008 öppnades i snitt en ny Starbucks varje dag någonstans i världen! Vad är det som gör Starbucks så framgångsrika? Handlar det enbart om passion och hårt arbete, eller är det kanske den mystiska sjöjungfrun i logotypen som förtrollat oss?
Historien startade i Seattle i början på 1970-talet när två lärare och en litteraturforskare bestämde sig för att starta ett företag tillsammans. Ingen hade någon egentlig erfarenhet av att driva företag, men de hade en gemensam passion: kaffe. De satsade allt de hade och startade ett kafferosteri. Under namnet Starbucks, taget efter en av karaktärerna i Herman Melville’s roman Moby Dick, lyckades de snabbt etablera sig som ett av de ledande företagen inom sin bransch.
Men det skulle dröja till mitten av 1980-talet innan Starbucks blev det företag vi känner till idag. Utan Howard Schultz hade Starbucks förmodligen aldrig blivit den kulturella ikon det är idag. Schultz, som då var General Manager för ett stort amerikanskt företag som sålde köksutrustning, fick upp ögonen för Starbucks 1982, när han lade märke till att ett litet företag i Seattle köpte ovanligt stora mängder kaffefilter. Han blev nyfiken och bestämde sig för att åka och hälsa på hos företaget. De tre skäggprydda kaffeentusiasternas passion för sin produkt imponerade på Schultz. När han kom hem igen kunde han inte få Starbucks ur huvudet. Som han skriver i sin självbiografi:
“I couldn’t stop thinking about Starbucks… like a jazz tune you can’t get out of your head.”
Efter att uppvaktat de tre grundarna en tid tog Schultz så småningom över som VD för företaget. Vid den här tiden sålde Starbucks fortfarande bara kaffebönor och kaffeutrustning och det fanns inga planer på utveckla någon kaféverksamhet. När Schultz var på en resa i Italien upplevde han något som till slut skulle förändra Starbucks till den kulturella ikon det är idag. Shultz såg hur kaffe i Italien inte bara var något man drack. Kaffe hade kulturell status.
När han kom tillbaka försökte han övertala de andra om att utvidga verksamheten och skapa en ny sorts kafé. De andra var skeptiska och när de gav idén tummen ner bestämde sig Schultz för att starta en egen kafékedja. På mindre än fem år lyckades han bygga upp en mycket framgångsrik verksamhet och en ansenlig förmögenhet. Här kunde Starbucks historia tagit slut. Men Schultz kunde inte släppa Starbucks och bestämde sig för att köpa företaget. Han behöll namnet och inledde en omfattande förändringsprocess.
Det Schultz insett var vikten av att inte bara skapa en bra produkt utan att förändra kulturen kring produkten. Så här beskrev han det själv:
“We would take something old and tired and common – coffee – and weave a sense of romance and community around it. We would rediscover the mystique and charm that swirled around coffee throughout the centuries.“
En gedigen innovationsprocess, där man brainstormade vilt kring företagets framtid, resulterade i en tydlig vision och en detaljerad handlingsplan. Målet var att sälja världens bästa kaffe och skapa en ”tredje plats”, utöver hemmet och arbetsplatsen, där man kunde träffas och umgås över en kaffe. De flesta företag har en vision och en handlingsplan, men flera av Starbucks tidigare anställda vittnar om hur denna vision inte bara var något som hängde på väggen, utan genomsyrade hela företaget. Flera som forskat på varför Starbucks blivit så stora lyfter fram just detta som en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Schultz ville inte att företagets tillväxt skulle vattna ur den passion som en gång dragit honom till Starbucks.
Många företag har lärt sig av Starbucks om hur man skapar en företagskultur som skapar större värden, både för sina kunder och för sina anställda. Vad kan ert företag lära sig av Starbucks historia? Hur kan ni påverka kulturen kring era produkter? Boka in en dag tillsammans med oss på Realize så tar vi oss an dessa frågor tillsammans. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag tänka om och tänka nytt. Ring oss på 031 – 760 54 00 så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag!