P&G är ett av världens största företag inom dagligvarubranschen och har idag över 140.000 anställda i över 80 länder. För att förstå vad det är som gjort P&G så framgångsrika måste vi backa bandet ända till 1837 när de båda grundarna, William Procter och James Gamble träffades av en slump i Cincinatti. Procter, som var vaxljusmakare, och Gamble, som sålde tvål, bestämde sig att gå ihop istället för att konkurrera om samma råvaror. Resten är, som man säger, historia.
Duon visade tidigt prov på att kunna tänka långsiktigt. Under den här tiden rådde ekonomisk kris i USA, men Procter och Gamble höll huvudet kallt och när andra spekulerade om huruvida den amerikanska ekonomin skulle gå under planerade de byggandet av en ny fabrik och lade upp en plan för hur man skulle ta sig in på nya marknader och utveckla nya produkter.
Ända sedan dess har företaget drivits av en vilja att ständigt utöka sin produktportfölj. Under första världskriget beställde t.ex den amerikanska regeringen rakhyvlar till hela armén från Procter and Gamble. Den nya rakhyveln hette Gilette, och blev en av företagets stora framgångar. Under hela 1900-talet satsade man stort på att utveckla nya produkter och företaget spenderar idag mer än 2 miljarder dollar om året på forskning och utveckling, 50 % mer än närmsta konkurrent. I 26 laboratorier runt om i världen, vrider och vänder över 8.000 forskare på allt från rengöringsmedel och diskborstar till blöjor och schampo för att få fram morgondagens produkter.
Men stora satsningar på forskning och utveckling garanterar inte framgång. De senaste 10-15 åren har många stora företag, som även de haft omfattande R&D-budget, misslyckats med sina förändringsprocesser och gått i graven. Procter and Gamble hör till undantagen.Vad är det som gör att de lyckats, när så många andra gått omkull?
Innovation, innovation, innovation
”We know from our history that while promotions may win quarters, innovation wins decades.” -A.G Lafley
P&G stora styrka består i att de insett vikten av innovation för att hålla sig relevant på marknaden långsiktigt. När A.G Lafley tog över som VD för företaget 2000 genomgick P&G en svår period. Vinsterna hade inte levt upp till förväntningarna och investerarna vacklade. Lafley insåg att det behövdes satsningar för att hänga med på en allt mer global, och konkurrensutsatt, marknad och inledde en omfattande förändringsprocess. Målet var att skapa en verksamhet där innovation stod i centrum och en företagskultur där ”stora idéer drar till sig det kapital och talang de behöver för att bli verklighet”. Det går inte att överlåta innovationsarbetet på det enskilda geniet och vänta på att bra idéer ska dimpa ner från himlen.
Ett bra exempel på P&G:s satsning på innovation är Clay Street, ett före detta bryggeri som byggts om till kreativ verkstad. När en högre chef på företaget står inför att skapa en ny produkt väljer han eller hon ut en grupp på mellan 8 och 12 personer som under några veckors tid befrias från sina vanliga arbetsuppgifter för att kunna fokusera på det kreativa arbetet. Utöver gruppen bjuds även utomstående från olika fält in för att få färska ögon på problemet.
Deltagarna arbetar sedan tillsammans enligt en tydlig kreativ process. De första två veckorna gör man inget praktiskt arbete utan diskuterar fritt och vrider och vänder på problemet. Sedan följer en idégenereringsfas, där man sprutar ur sig idéer. Ur de första veckornas kreativa kaos kristalliseras en handfull idéer ut, som sedan vidareutvecklas, utvärderas och görs till färdiga koncept. Clay Street har varit en stor framgång.
Ett annat exempel på hur innovation genomsyrar P&G är arbetet med samlokalisering. Tanken är att låta personer inom olika avdelningar arbeta sida vid sida för att skapa nya kontaktytor och ge ny input. När t.ex marknadsföringsexperter, forskare och produktutvecklare jobbar tillsammans blir resultatet mycket bättre i slutändan. Det gör även företaget mer sammansvetsat.
Hur ser ni på innovation på ert företag?
Att sätta av tid och resurser för det kreativa arbetet är A och O för företag som vill förbättra sin innovationspotential. Vi på Realize har lång erfarenhet av att leda företag genom förändringsarbetet med hjälp av beprövade metoder och verktyg. Varför inte boka in en dag tillsammans med oss i Göteborgs eget Clay Street Idéfabriken, 400 m2 dedikerade till kreativt arbete? Ring oss på 031 – 760 54 00 eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.