Det finns onekligen människor som är mer kreativa än andra, åtminstone om vi med kreativitet menar förmågan att vrida och vända på saker och ting och komma med nya, annorlunda idéer. Företag som vill bli mer innovativa bör försöka att locka till sig sådana individer. Företagen behöver förstå hur dessa individer skiljer sig från andra och viktigast av allt, förstå hur man kan använda den kunskapen för att öka kreativiteten i hela företaget.
Den ökade efterfrågan på kreativa individer från företagsvärlden har fått många forskare att ställa sig frågan vad som utmärker en kreativ individ. Öyvind Martinsen, professor vid BI Norwegian Business School genomförde nyligen en studie för att svara på den här frågan. Målet är att skapa en profil företag och organisationer kan använda sig av när de vill anställa fler kreativa medarbetare.
Studien bestod av 481 deltagare med olika bakgrund. Allt från konstnärer och musiker, till människor med yrken vi vanligtvis inte förknippar med kreativitet. Deltagarna delades in i olika grupper baserat på karaktärsdrag och fick sedan utföra uppgifter som testade deras kreativitet och problemlösningsförmåga.
Martinsen fann 7 distinkta karaktärsdrag som utmärker en kreativ individ:
• 1. Associationsorienterad: Fantasifull, lekfull, har en uppsjö idéer och en förmåga att glida mellan fakta och fiktion.
• 2. Behov av orginalitet: Står emot regler och konventioner. Har en rebellisk natur och en vilja att göra det ingen annan gör.
• 3. Motivation: Har ett behov av att prestera och uppvisar tålamod med svåra problem.
• 4. Ambition: Behov av att påverka och få uppmärksamhet.
• 5. Flexibilitet: Har en förmåga att se olika sidor av ett problem och föreslå olika lösningar.
• 6. Emotionellt instabil: Har en tendens att uppleva negativa känslor, humörsvängningar och brister i självfötroende.
• 7. Bristande social förmåga: Har en tendens att trampa andra på fötterna och hitta fel i andras idéer.
När man är på jakt efter kreativa medarbetare bör man alltså leta efter människor som uppvisar dessa karaktärsdrag. Men studien visar också, enligt Martinsen, att det inte räcker att bara anställa kreativa individer och hoppas på det bästa. För att nå slutmålet: nya, banbrytande och lönsamma produkter, måste man fundera på hur man skapar rätt förutsättningar för att kreativa personer ska trivas på företaget. Eftersom kreativa individer ofta är mer emotionellt instabila än andra behöver de, åtminstone i perioder, mer stöttning och uppmuntran än andra. Man måste även ge dem inflytande och utrymme till kreativt arbete. Annars kommer de tappa motivationen. Men man måste också ta hänsyn till hur kreativa individer fungerar i grupp. Arbetsgivare bör, enligt Martinsen, ställa behovet av kreativitet gentemot behovet av samarbete:
”An employer would be wise to conduct a position analysis to weigh the requirements for the ability to cooperate against the need for creativity.”
Även om det finns personer som är mer kreativa betyder det inte att det kreativa arbetet helt bör överlämnas åt dem. Studier som den här ger värdefull information om vilka förutsättningar som krävs för att öka kreativiteten i alla delar av organisationen. Den osäkerhet, instabilitet och öppenhet inför förändring som utmärker kreativa individer är t.ex en viktig faktor. För att kunna bryta ner invanda föreställningar, tänka om och tänka nytt tillsammans måste man skapa ett utrymme där det är okej att misslyckas och där man uppmuntras att komma med annorlunda idéer. Ett utrymme där man är öppen för möjligheter.
För att få till ett fungerande samarbete kan det vara bra att ha en facilitator som leder processen och ser till att idéer inte ratas innan de getts en chans. På så sett får man en mer strukturerad kreativ process där fler får delta. Och ju fler som bidrar i det kreativa arbetet, desto bättre blir resultatet i slutändan. Man vet ju aldrig vem som sitter på en riktig pang-idé!
Ta chansen och ge kreativiteten på ert företag en knuff! Vi på Realize har lång erfarenhet av att facilitera kreativa processer och har en rad verktyg och metoder som får igång tankeknölarna. Boka in en dag tillsammans med oss nu så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans! Ring oss på 031 – 760 54 00, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.