Inom kreativitetsforskningen har man länge intresserat sig för lokalens inverkan på kreativiteten. Färger, ljus, flexibel möblering, gott om ytor att skriva på och”leksaker”, för att aktivera både hjärna, hjärta och hand, har visat sig ha effekt på vår förmåga att ta oss an problem på nya sätt och komma ur våra vanliga tankebanor. (Att förlägga sina brainstormingmöten i samma lokaler där man har de vanliga mötena leder sällan till nya idéer).
Detta var det rationella bakom vårt beslut att skapa Idéfabriken. Nu får vi en kollega i Göteborg då Radisson Blu Riverside Hotel Lindholmen lanserar Brainbox. Det gillar vi skarpt.
Vi ringde upp Therese Andersson, Director of Sales and Marketing, och tog ett samtal om kreativa möten, färgen orange och pingis.
Vad är tanken bakom Brainbox?
–Brainbox är en del i en större satsning på Radisson Blu som vi kallar ”Experience Meetings”. Vi märker att fler och fler av våra kunder efterfrågar mer än bara en vanlig möteslokal. Experience Meetings handlar just om att erbjuda något utöver det vanliga. Mer kreativa lokaler är en av de saker som efterfrågas. Brainbox erbjuder ett utrymme för våra gäster som vill ha en mer kreativ miljö för sitt nästa möte eller konferens. Det är kanske inte här man håller sitt styrelsemöte, men vill man komma på nya idéer, eller bara ha tillgång till ett grupprum där man kan brainstorma en timma, är detta ett bra alternativ.
Hur har ni tänkt när ni utformat Brainbox?
-Vi har försökt skapa en färgglad miljö och har särskilt använt färgen orange mycket, som har en bevisad positiv inverkan på kreativiteten. Istället för den gamla vanliga whiteboarden finns här griffeltavla (lite ”back to basic”) med kritor i massa olika färger samt väggar man kan rita på. Möblerna går att stuva omkring. Här finns sitt-puffar och pingisbord. Allt för att skapa en mer avslappnad miljö där man kan mötas och arbeta kreativt.
Vad gäller vår Brainbox på Norra Älvstranden har det varit viktigt för oss att spegla, och bidra till, den stämning av innovation som finns där. Området har ju blivit något av ett innovationscentrum.
Hur har responsen varit än så länge?
-Vår Brainbox på Radisson Blu Riverside Hotel blev färdig först strax innan sommaren, så vi har inte fått så mycket respons på just den Brainboxen än. Men brainboxarna på våra andra hotell har varit mycket uppskattade. Jag har själv arbetat i en av dem och det var verkligen kul!
Att ta sig an sina utmaningar i en stimulerande miljö underlättar det kreativa arbetet. Har man dessutom tillgång till skickliga facilitatorer, som med hjälp av beprövade verktyg leder det kreativa arbetet enligt en tydlig process, får man verkligen resultat. Så nästa gång ni sätter er i en Brainbox, varför inte hyra in några av Sveriges mest erfarna kreativitetskonsulter? Vi på Realize har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag tänka om och tänka nytt och guidar er hela vägen från idégenerering till färdigt koncept.
Vill du veta mer om hur lokalen påverkar kreativiteten? Hör av dig till oss på 031-760 54 00, eller maila så berättar vi mer om vår satsning Idéfabriken, 400 m2 dedikerade åt kreativt arbete.