Ända sedan Steve Jobs gick bort för 3 år sedan har många frågat sig huruvida efterträdaren Tim Cook kan leva upp till de höga förväntningarna. Kommer Apple kunna leverera de där verkligt innovativa produkterna, såsom iPhone och iPad, som gett företagets dess kultstatus utan Steve Jobs vision (och järnhand)?
Lanseringen av iPhone 6 och Apple Watch förra veckan var på många sätt Cooks första riktiga framträdande och det är fortfarande för tidigt att dra några långtgående slutsatser, men en del av svaret kan ligga i företagets inställning till forskning och utveckling samt Cooks syn på innovation.
Apple har aldrig haft någon omfattande budget för forskning och utveckling. Apple finns inte med på listan över de 20 företag som spenderar mest på R & D. Istället har man förlitat sig på sina anställdas kreativitet och drivkraft. Steve Jobs var känd för att driva sina medarbetare hårt och förväntade sig det yttersta. Företagets chefsdesigner Jony Ive, som designat många av Apple’s mest omtyckta produkter och som Steve Jobs såg som sin själsfrände, har också spelat en avgörande roll i framgångarna. Men viktigast av allt var förstås Jobs själv. Även om han var duktig på att lyssna på andra var det alltid han själv som stod för visionen. Och den tummade han aldrig på.
Ända sedan iPad lanserades har företaget mest ägnat sig åt att förfina sina befintliga produkter. En liten ändring där, en liten förbättring där. Dessutom ökar ständigt trycket från konkurrenterna, i synnerhet på mobiltelefoniområdet där Samsung kört om Apple på många marknader. Den större skärmen på nya iPhone 6 är ett tydligt tecken på att företaget känner sig pressade av Samsung. När det kommer till verkligt innovativa produkter är det istället Google, Amazon och andra som står ut.
I en intervju från förra året i Businessweek berättar Cook om sin syn på innovation:
”Some people see innovation as change, but we have never really seen it like that”
”A lot of companies have innovation departments, and this is always a sign that something is wrong when you have a VP of innovation or something. You know, put a for-sale sign on the door.”
Tanken är att alla på företaget måste vara innovativa. Vilket naturligtvis är en bra tanke. Men då krävs det att även möjligheten att påverka är jämt fördelad i företaget. Och så är inte fallet på Apple. Företagets kärna har alltid bestått av en liten klick människor som tillsammans med Steve Jobs fattat i princip alla beslut. Så länge den klicken fattar riktigt bra beslut går allt naturligtvis jättebra. Men kan det fungera i längden i en värld som förändras så snabbt? Måste man inte vara beredd att förändras?
Apple Watch, som tar företaget in på en helt ny marknad med teknik man bär på sig, ses av somliga som ett tecken på att Cook har visioner och visar tecken på innovationspotential. Men är det verkligen en innovativ produkt på samma sätt som iPod, iPhone eller iTunes?
Hur ser ni på innovation på ditt företag och vilka kreativa utmaningar står ni inför? Varför inte boka in en dag hos oss i Idéfabriken, och arbeta tillsammans med skickliga facilitatorer i en stimulerande miljö med beprövade kreativa metoder? Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.