När författaren Michael Lewis, som tidigare skrivit flera bästsäljande böcker om Wall Street och finansmarknaden, bestämde sig för att tiden var mogen att skriva en bok om Silicon Valley’s guldålder ledde alla vägar till en och samma person: Jim Clark.
Jim Clark hör till de få entreprenörer som lyckats vara med och starta upp mer än ett mångmiljardföretag. Han är mannen bakom Silicon Graphics, Netscape och en rad andra framgångsrika dot.com företag och är en nyckelfigur i denna unika period i amerikansk ekonomi, som kallats ”the greatest legal creation of wealth in the history of the planet”.
Idag investerar Clark stort i olika biomedicinska forskningsprojekt. Ändå är han förhållandevis okänd. I boken som fick namnet The New New Thing beskriver Lewis en rastlös entreprenör som drivs av en ständig vilja att förändra.
Men vem är Jim Clark och vad är det som gör att han varit så framgångsrik? Vi tar det från början.
Jim. H. Clark föddes i Plainview, Texas och hade en strulig uppväxt. Han hoppade av high school och spenderade fyra år i armén, där han för första gången kom i kontakt med elektronik, något som skulle bli ett livslångt intresse. Efter att ha lyckats ta sig in på University of New Orleans och avlagt en kandidatexamen i fysik doktorerade han i datorkunskap vid University of Utah 1974.
Efter detta blev Clark professor i elektroteknik vid Stanford University. Men Clark var inte ämnad att bli bara en akademiker. Han var alldeles för rastlös och passade helt enkelt inte in. Han ville hela tiden förändra och uppfattades av många av sina kollegor som en rebell. Han bestämde sig för att att lämna den akademiska världen och ge sig in i affärsvärlden. 1982 startade han företaget Silicon Graphics tillsammans med några vänner från Stanford. Clark hade utvecklat ett datorchip som gjorde det möjligt att skapa 3D-grafik i datorn. När Hollywood insåg möjligheterna med denna nya teknik fullkomligt exploderade företaget och skapade en het ny industri: CGI, eller computer generated images.
Men det dröjde inte länge förrän det började klia i Clarks fingrar. Redan i mitten på 80-talet började han leta efter framtiden på nytt. Clark hade länge funderat på hur datorn skulle användas i framtiden och hur den skulle nå en massmarknad. Internet var vid den här tiden fortfarande i sin linda och det var långt ifrån alla som hade en dator hemma. När Clark besökte Marc Andersson vid The National Center for Supercomputing Applications (NCSA), som utvecklat världens första internet-browser, Mosaic, men inte insett dess potential, insåg Clark att det här var framtiden. Han skapade sin egen version, Netscape, och började leta investerare.
Vid den här tiden förväntade sig en typisk investerare att man hade en fullt fungerande lösning och kunde visa upp några kvartal solid vinst. Clark ställde det här på sin ända. Han menade att det här var förlegat i en tid där saker förändras så snabbt. För att vara med och skapa framtiden var man tvungen att släppa dåtiden. Idén och passionen var allt som räknades. Netscape skapade en våg av nya IT-företag och öppnade upp för en helt ny typ av entreprenör. Alla som hade en idé vill bli entreprenörer och alla som hade kapital ville investera i ett dot.com-bolag. Utan att veta om det hade Clark även börjat blåsa upp den bubbla som senare skulle spricka och få många att undra vad som egentligen hade hänt.
1996 bestämde sig Clark, som var en stor seglingsentusiast, för att inte bara bygga världens dittills största segelbåt, utan även göra den helt självnavigerande. Med hjälp av den senaste GPS-tekniken och en hel arsenal av datorer skulle segelbåten, som fick namnet Hyperion, kunna segla utan mänsklig inblandning. Strax efter Hyperion lämnat hamnen för sin jungfrufärd började båten kränga och instrumenten slutade fungera. Datorerna hade inte klarat av att bedömma vindstrykor och positioner. Båten kantrade och masten bröts av de hårda vindarna.
Det här var kanske en passande metafor för dot.com-bubblan men det finns ändå mycket man kan lära från Jim Clark. Med en vilja att hela tiden förändra och inte bara luta sig tillbaka, genom att sätta idén i fokus och inte fastna i vad som fungerat och inte fungerat i det förflutna, kan man vara med och skapa framtiden.
Vad är framtiden inom er bransch? Varför inte boka in en dag hos oss i Idéfabriken, så tar vi reda på det tillsammans. Ring oss på 031-7605400 eller skicka ett mail, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.