Årets kvalitetsinnovation. Det är allt för få som känner till och medverkar i detta Vi hörde av oss till Michael Wester på SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling, organisationen som sedan ett antal år tillbaka driver hela detta projektet.
Vad är syftet med Quality innovation, vad vill ni uppnå?
Syftet är att stimulera fler innovationer av hög kvalitet i Sverige. Utmärkelsen delas årligen ut till företag, organisationer eller enskilda individer som presenterat innovationer med en tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete och haft utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov. Den är också till för att enskilda medarbetare eller team av medarbetare ska kunna uppmärksammas och premieras.
Ofta förknippar man ju kvalitet med produkt-kvalitet, finns det andra områden som ni fokuserar på i tävlingen?
Absolut. En innovation kan ju se ut på många olika sätt och inte enbart avse tjänster och produkter. Det kan handla om ett nytt arbetssätt, en ny affärsmodell, en ny teknologi eller produktionsprocess, en ledningsmodell etc. Alla typer av verksamheter eller storlek kan delta .
Innovation är ju ett ”måste” i de flesta organisationer idag, hur arbetar ni på SIQ själva med er innovationsutveckling?
Vi hämtar givetvis inspiration från de olika föredömen vi möter, inte minst från de som tidigare varit med i Quality Innovation och som kan beskriva hur de arbetar. Sen är det en ständig utmaning att etablera systematiken och att lyckas vara uthållig.
Sedan vet vi hur viktigt det är att kunna vara nytänkande, kanske t.o.m. använda kreativa tankemetoder när det nya ska skapas, förädlas och förankras i organisationen.
Stort tack Michael för att du delade med dig av detta.
Sista anmälningsdag till Quality Innovation är 31 oktober