Innovation är viktigare än någonsin.För att kunna möta alla de utmaningar som ett samhälle i snabb förändring ställer gäller det att kunna tänka om och tänka nytt. Men betyder innovation samma sak i alla företag? Hur skiljer sig utmaningarna med innovation i ett mindre, nystartat företag från utmaningarna i ett storföretag? Och hur ser det ut på alla de företag som befinner sig någonstans mitt emellan? Just de medelstora företagens arbete med innovation glöms ofta bort bland berättelser om storföretagens jättesatsningar och rebelliska start-ups.
En som intresserat sig just för de medelstora företagens innovationsutmaningar är författaren William J. Holstein, som tidigare bland annat skrivit om GM:s arbete med innovation. Enligt honom är de medelstora företagen särskilt utsatta när det kommer till innovation.
För mindre företag handlar innovation, enligt Holstein, främst om att hitta sätt att skala upp sin verksamhet. När man väl har lyckats omvandla sin idé till en fungerande lösning gäller det att växa, och att växa snabbt. Arbetet med att hitta nya idéer och ställa om (det vi kanske främst tänker på när vi hör ordet innovation) är enklare i ett företag som ännu inte har olika avdelningar och lika strikta hierarkier och utgör därför inte lika stor utmaning som i större företag.
På andra sidan av spektrumet finns jättar som GE, Samsung och P&G med enorma R&D budgetar och väletablerade innovationsavdelningar. I dessa företag är innovation i högre grad integrerat i organisationen och ansvaret för innovation distribuerat. Dessutom är dessa företag ofta mer diversifierade och därmed mindre sårbara för svängningar på marknaden. Om innovationssatsningarna misslyckas inom ett område har man större resurser att skifta fokus till ett annat. De senaste åren har dock visat att detta inte är någon garanti för att lyckas. Flera stora företag har de senaste tio åren gått under för att de inte lyckats med sitt förändringsarbete.
Finanskrisen 2008 spelade naturligtvis en stor roll i att dessa företag gick under, men enligt Holstein slog krisen särskilt hårt mot just medelstora företag. Många tvingades att tänka om och hitta nya nischer och marknader. Ett exempel är amerikanska Ethan Allen Interiors, ett företag som sålde inredningsprodukter. När krisen slog till och hushållen hade mindre pengar att spendera fick många lägga sina inredningsplaner på hyllan. Företagets försäljning rasade och de höll på att gå i konkurs. VD:n Farroq Kathwari beslöt sig för att slå in på en ny väg. Istället för att fokusera på att sälja rena produkter övergick man till att erbjuda olika typer av inredningstjänster, där inredningsdesigners erbjöd kunder inredningshjälp i hemmet. Omställningen räddade företaget och idag omsätter de närmare 700 milj. dollar.
Detta var naturligtvis ett lyckat exempel, men många företaget som mötte liknande utmaningar gick under. I takt med att företag växer blir det svårare och svårare att hantera arbetet med innovation, åtminstone om man får tro Dan Hendrix, VD för Interface, ännu ett lyckat exempel på ett medelstort företag som lyckats med sitt förändringsarbete och hållit sig lönsamma.
“As you get bigger, managing innovation becomes more difficult”
Utmaningen för medelstora företag är att kunna skapa den nödvändiga infrastrukturen för att växa, utan att förlora det entreprenörskap som gjorde att företaget lyckades från början. Här spelar VD:n en avgörande roll. Har man en VD utan tidigare erfarenhet av förändringsarbete blir arbetet med innovation mycket svårare, eftersom kompetensen som krävs för att hitta nya idéer och förhållningssätt måste sökas utanför företaget. En VD med rätt kompetens är, enligt Holstein, A o O.
”It is critically important that the company’s culture continues to embrace innovation even as it builds more processes and management levels to accommodate greater size”
Det är naturligtvis även en fråga om resurser. En förutsättning för att lyckas med innovation är ett gediget idéarbete, där man arbetar med en mångfald av idéer. För att lyckas med detta krävs tid och pengar. Medelstora företag måste således även vara innovativa kring sin innovation.
Boka ett möte med oss så kan vi samtala kring just era innovationsutmaningar och ta reda på om vi är rätt företag att hjälpa er med dem. Finns du i närheten av Göteborg hälsar vi dig välkommen till Idéfabriken.
Ring 031-7605400, eller maila så berättar vi mer om vad vi kan gör för ditt företag.