När man ska skapa en mer innovativ organisation vill man ofta börja med att få tag i de idéer de anställda har. Man börjar då ofta med en idékampanj där alla kan komma med idéer. När man gör det brukar ett av två scenarior inträffa:
Scenario 1 – Alla kommer med idéer
Detta blir inte så bra eftersom det är svårt att ta hand om alla idéer. Om man har 100 anställda som alla kommer med 10 idéer brukar det ta 3-4 månader att förstå och fatta beslut om alla idéer. Om idéerna dessutom inte är färdiga måste man också bedöma potentialen eller kanske rent av utveckla dem för att kunna bedöma dem. Då tar det ännu längre tid.
Scenario 2 – Ingen kommer med idéer
Om man misslyckats med en idékampanj är detta scenario typiskt. Varför ska man bidra med idéer om inget händer? Den stora frågan man då får ta tag i är – hur gör vi för att de anställda ska vilja komma med idéer.
Istället vill man ha ett annat scenario:
Scenario 3 – Lagom mycket idéer av rätt typ vid rätt tillfälle
Det här scenariot kan man uppnå om man tänker igenom hur idéer tas emot, mottagligheten för idéer. Om organisationen just nu står i begrepp att fokusera på nya marknader och man får idéer på nya marknader är det lätt att ta emot, genomföra och ge feedback på dessa idéer. Om organisationen fokuserar på försäljning till befintliga kunder så finns det givetvis stor mottaglighet för idéer om detta. Får man däremot samtidigt idéer om befintliga marknader eller att kapa kostnader vid försäljning till nya kunder så är mottagligheten sämre, benägenheten att titta närmare på idén för att kunna ge feedback är då liten.
Det är därför viktigt att starta korta idékampanjer så att medarbetare vet vad företaget behöver för idéer just nu. Idékampanjer skapar fokus, men framförallt så är de då i linje med mottagligheten i organisationen.
En annan viktig aspekt är att idéer föder idéer. Genom att använda kreativa metoder för att generera outside-the-box-idéer har betydelse eftersom de skapar nya tankar. Och nya tankar ger nya idéer.
Vill man gasa idéflödet kör man alltså extra workshops med kreativa metoder. Vill man bromsa idéflödet för att man inte har tid att ta hand om idéer så kör man färre kampanjer. Ett lagom flöde av idéer gör också att organisationen lär sig, vilket i sin tur gör att idéerna blir bättre och bättre beskrivna.
Hoppa över scenario 1, så du inte hamnar i scenario 2. Ta hjälp och gå direkt på scenario 3.
Behöver du hjälp vid införande av idéhanteringssystem? Kontakta oss nu! 031-7605400