De senaste 5-10 åren har Berlin vuxit fram som en av Europas riktiga metropoler vad gäller innovation och kreativitet. Staden lockar till sig mängder av unga entreprenörer och det kryllar av startups. Här finns även ett stort utbud av olika co-working spaces (som t.ex BetaHaus) och andra former av inkubatorer och acceleratorer. Alla med målet att hjälpa nystartade företag utveckla sina affärsidéer, växa som företag och knyta nya kontakter.
Men vad är det som gör att just Berlin håller på att bli en av Europas mest innovativa städer?
En viktig faktor är naturligtvis stadens unika historia. Ända sedan andra världskrigets slut har staden varit en tillflyktsort för människor som velat leva alternativt. Detta har skapat en stad som är öppen för annorlunda idéer och synsätt. Jantelagen lyser med sin frånvaro. Ända sedan muren föll för 25 år sedan har det dessutom funnits stora områden, i synnerhet i gamla öst, där det varit relativt billigt att bo och leva. Detta har gjort staden attraktiv för konstnärer och andra kreatörer.
En annan faktor är en hög politisk medvetenhet. Efter andra världskriget fanns en stor missnöjdhet, speciellt hos den yngre generationen, med hur Tyskland hanterat sitt förflutna. Många av de som haft höga positioner under nazi-tiden satt kvar vid makten och det var business as usual. Det finns därför en stark tradition i Berlin av att opponera sig mot makten, utmana rådande synsätt och att skapa frizoner för alternativa sätt att leva.
Ett exempel är hacker-kulturen, som såg det som sin uppgift att utmana makten genom ny teknik. Många gamla hackers, som ofta inte har någon formell utbildning, har idag ledande positioner på stora IT-företag. Det är ingen slump att Tyskland, och Berlin i synnerhet, länge varit innovativa på det här området.
Även inom kulturen har det funnits en stor vilja att hitta nya uttryckssätt och konstformer. Kollektiv som t.ex 47-gruppen, som bildades 1947 av en grupp radikala författare, hade som främsta mål att bryta med det gamla. Det var inte alltid så viktigt vad man gjorde. Bara det var nytt.
Allt detta har lett till en stad som ekonomen och forskaren Enrique Moretti beskriver så här i sin nya bok The New Geography of Jobs:
”Berlin’s well-established progressive attitudes, gritty but interesting architecture, and tormented history inspire a feeling of experimentation … two zoos, three major opera houses, seven symphony orchestras, and scores of museums … Walking along the beautiful streets of the historic downtown, you cannot escape the impression that this unique mix of creativity and high quality of life is hard to surpass…”.
Moretti sätter här även fingret på en annan unik aspekt av Berlin. Eftersom staden var delad så länge finns det det idag dubbla uppsättningar av många stora kulturinstitutioner. Berlinborna har helt enkelt tillgång till ett unikt kulturutbud.
Richard Florida, som myntat begreppet ”den kreativa klassen” menar att en stads framgång hänger på huruvida man lyckas behålla dessa kreativa individer. De är enligt honom de som utvecklar staden genom sitt entreprenörskap och nytänkande. Det här är något som Berlin lyckats väldigt bra med.
En viktig sak som företag kan lära sig av Berlin är att innovation inte alltid kan komma uppifrån. I Sverige läggs det t.ex idag stora pengar på olika former av innovationssatsningar. Det är naturligtvis positivt, men det är inte alltid det får den genomslagskraft man hoppats på. Varje år växer det fram en mängd framgångsrika företag ur alla de co-working spaces som finns i Berlin. Men det är inte resultatet av någon innovationssatsning. Det är något som växt fram dynamiskt, bit för bit.
Flera stora företag i Berlin, t.ex tyska medieimperiet Axel Springer för att bara nämna ett, använder sig idag av co-working spaces som ett slags inkubatorer för att få fram nya idéer. Det kan handla om olika former av open innovation-satsningar, men också bara som ett sätt att låta en grupp medarbetare arbeta med ett kreativt projekt under en tid i en ny miljö med nya människor. Kanske leder det till något, kanske inte. Det handlar om att använda sig av, och samarbeta med, kreativa individer, utan att styra dem med järnhand.
Om man får tro Florida gäller det för företag att skapa en miljö som, likt Berlin, gör företaget attraktivt för kreativa individer. Det finns naturligtvis inget enkelt svar på hur man lyckas med detta. Men varför inte börja med en studieresa till Berlin?
Vi på Realize har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag tänka om och tänka nytt. En av huvudtankarna bakom vår satsning Idéfabriken är just att skapa en miljö där man kan arbeta med sina kreativa utmaningar i en ny miljö med beprövade kreativa metoder och processer. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.