I ett framträdande nyligen på Harvard Business School delade den amerikanske entreprenören och visionären Elon Musk med sig av sin syn på vad innovation egentligen handlar om.
Enligt Musk, som bland annat startat online-betalsystemet Paypal och rymdtransportföretaget SpaceEx och som nu tagit över som VD för Tesla Motors, måste företag bli mycket bättre på att se bortom lönsamhet och vinst och istället fokusera på möjligheter. Ett alltför snävt fokus på kortsiktig lönsamhet hindrar enligt honom kreativiteten och står i vägen för verklig innovation.
”Profits Are Not Our Primary Goal”
Ända sedan Musk bestämde sig för att ta de pengar han tjänat från Paypal och starta SpaceEx har han drivits av frågan vad som är möjligt, inte vad som är lönsamt. Målet med SpaceEx var att skapa billigare och mer effektiva sätt att skicka ut raketer i rymden. Det var få som på allvar trodde att ett privat företag kunde utmana NASA på det här området. Men kritikerna fick fel. 2008 skickade SpaceEx ut sin första raket (Falcon 1) i rymden. Det var den första privat finansierade rymdraketen som framgångsrikt lyckats ta sig ut i rymden och lägga sig i omloppsbana runt jorden. Och Musk hade lyckats göra det till en bråkdel av kostnaden för en av NASA:s raketer. Med Tesla Motors har Musk tänjt ytterligare på vad som är möjligt, den här gången med elbilar.
Ett annat bra exempel på ett företag som ser möjligheter är Google. Just nu satsar företaget t.ex stort på förarlösa bilar. Tekniken är fortfarande långt ifrån färdigutvecklad och det kan nog dröja innan vi låter bilar utan förare köra hem våra barn från fotbollsträningen. Google räknar med att projektet skall bli lönsamt 2017. Men även om det skulle visa sig att det inte går att kommersialisera har projektet tänjt på vad som är tekniskt möjligt och bidragit till bilden av företaget som ett framtidsföretag.
Ett annat projekt som företaget satsar stort på just nu är Google Glass. När den första prototypen visades upp möttes den med förlöjligande av många. Men företaget har fortsatt att satsa. Google har t.ex inlett samarbeten med flera stora amerikanska universitet som ser stora möjligheter med tekniken för att förbättra och underlätta inlärningen.
Att våga se möjligheter och satsa på nya idéer innebär naturligtvis att man ibland måste misslyckas. Ett exempel är Google Wave, en plattform för realtidskommunikation som introducerades 2009. Google Wave skulle utmana Facebook och andra sociala medier och radikalt förändra sättet vi kommunicerar med varandra. En av funktionerna i verktyget som t.ex väckte stort intresse var realtidsöversättning av meddelanden. En japan kunde skriva till en vän i USA på japanska och meddelandet översattes direkt till engelska. Projektet genererade en hel del medialt intresse men tog aldrig riktigt fart och lades ner 2010. Man skulle kunna se Google Wave som ett misslyckande, men mycket av den teknik som utvecklades har Google haft stor användning av inom andra projekt.
Man kan naturligtvis invända att dessa företag har råd att utveckla stora projekt utan vinst som första mål eftersom de haft stora budgetar och därför kunnat satsa. Men vikten av att se möjligheter gäller för alla företag. För att hålla sig kvar på en marknad som hela tiden förändras, där kunder hela tiden kräver nya produkter och tjänster måste man kunna generera nya idéer och våga omsätta dessa i praktiken. Företag som inte lyckas med detta, även om de är lönsamma nu, kommer inte kunna vara lönsamma i framtiden. Den som inte kan, eller vill, förändras går under. Så enkelt är det.
Inom forskningsvärlden har man länge insett vikten av att satsa på forskningsprojekt även om man inte alltid vet vad de skall leda till. Det brukar kallas grundforskning. Ett obskyrt och till synes helt meningslöst forskningsprojekt inom t.ex matematik, som dessutom bara en handfull människor kan förstå, kan helt plötsligt visa sig ha praktisk tillämpning och leda till banbrytande innovationer. Det viktiga är att dessa projekt aldrig hade kunnat genomföras om fokus från början enbart legat på tillämpbarhet. Företag som vill vara innovativa måste våga fokusera på möjligheter, inte på vinst. Här har företag fortfarande mycket att lära från forskningsvärlden.
Vad finns det för möjligheter inom er bransch? Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken så spånar vi tillsammans. Och du, vi har en mängd roliga och effektiva verktyg för att få igång kreativiteten och arbetar enligt en beprövad process. Hela vägen från idégenerering till färdigt koncept. Ring oss nu på 031-760 54 00 eller maila, så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för ert företag.