Många företag ställer sig idag frågan hur man kan skapa en mer innovativ organisation och hur man stimulerar kreativiteten hos sina anställda för att få fram de verkligt banbrytande, nya idéerna.
Det finns inga enkla svar på hur man lyckas med det här men en viktig sak är att chefer och anställda delar synen på det kreativa arbetet. Och så är inte alltid fallet.
I en stor studie som amerikanska Accenture nyligen genomförde i amerikanska företag fann man att det ofta är stor skillnad på hur anställda och chefer ser på arbetet med innovation.
52% av de anställda svarade att de fått möjlighet att arbeta med innovation på arbetstid, vilket de såg som mycket positivt, men endast 20% ansåg att deras chefer gett dem de stöd de behövde. Många anställda upplevde att de bidrog med riktigt bra idéer, men att de inte fick gehör för dessa. När man sedan frågade företagsledarna fann man att 85% av dem inte ansåg att de idéer som kom in från anställda var kreativa nog. Det handlade enligt dem mest om små interna innovationer, som inte bidrog till innovationen i företaget i stort.
Varför är det så här?
Enligt Matt Reilly på Accenture, som varit med och genomfört studien, kan en av anledningarna vara att chefer ofta ställer fel typ av frågor. Att bara ställa frågor som ”Vad tror du?” och invänta kreativa idéer utan att specificera vad målet är eller vad man förväntar sig av sina anställda kan leda till frustration. Resultatet blir att de anställda ofta kommer med idéer som de tycker är kreativa och annorlunda, men eftersom de inte svarar mot chefernas förväntningar ratas de.
Studien tittade även närmre på vilka incitament de anställda hade för att bidra med idéer. 36% av de anställda svarade att de inte gavs tillräckligt med tid att arbeta med innovation på arbetstid, utan förväntades göra detta på sin fritid, och 20% svarade att bristen på stöd från cheferna gjorde att de helt lade innovationsarbetet åt sidan. 77% svarade dessutom att deras idéer bara belönades om de omsattes i praktiken. Många anställda i studien vittnade om att de därför ofta lät bli att presentera sina mer annorlunda idéer. För företag som vill vara innovativa är detta naturligtvis ett stort problem. Studien fann även att 69% av de anställda ansåg att USA skulle förlora sin ställning i världen, om inte amerikanska företag blir bättre på att fånga upp, och vidareutveckla, sina anställdas idéer.
Det talas mycket om företag som Google och Apple idag och hur dessa företag uppmuntrar kreativt arbete hos sina anställda. Google har t.ex infört 20%-regeln, vilket innebär att varje anställd kan använda 20% av sin arbetstid åt innovationsarbete. Anställda ställer idag helt enkelt högre krav på delaktighet i det kreativa arbetet. Dessutom är det mycket enklare idag att starta ett företag än vad det var för 5-10 år sedan. Enligt det amerikanska mjukvaruföretaget Intuit är medelkostnaden för en start-up idag 325 dollar och tar i snitt 6 veckor. Så varför stanna på ett företag där ens bästa idéer inte värderas? För företag som vill behålla sina mest kreativa medarbetare gäller det att hitta sätt att göra innovationsarbetet lönsamt.
Enligt Reilly finns det flera saker företag kan göra för att stimulera innovationsarbetet. Här är några:
1. Uppmuntra avdelningschefer att våga ta vissa risker för att upppmuntra fler innovativa idéer. Chefer måste också se till att det är tydligt för alla vad som gäller och vilka övergripande mål man har.
2. Belöna anställda för verkligt annorlunda idéer, inte bara för idéer som är direkt implementerbara.
3. Skapa en idébank där man sparar idéer för vidare utveckling. Man vet ju aldrig vilka idéer som kan visa sig vara riktigt bra.
4. Ta hjälp utifrån i form av kreativa facilitatorer och venture-capital specialister för att snabba på idéutvärderingsprocessen och kommersialiseringen av idéerna.
Hur ser det ut i ert företag? Vi på Realize har jobbat länge med att hjälpa svenska företag bli mer innovativa. Vi vet hur viktigt det är att chefer och anställda arbetar tillsammans med sina kreativa utmaningar, enligt tydligt uppställda mål och med en beprövad process. Ring oss nu på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för ert företag.