Tidigare har vi skrivit om Foodtrucks här på bloggen, rullande minirestauranger som lär ha kommit för att stanna. Men det finns fler rullande innovationer på våra gator just nu. De senaste åren har det poppat upp en rad företag som utmanar rådande strukturer och idéer om bil- och taxiåkande och hur människor förflyttar sig i städer.
Ett företag som fått mycket uppmärksamhet, och som nu även etablerat sig i Sverige, är amerikanska Uber. Uber är en ny typ av taxi-bolag som tagit sig an taxi-industrin genom en app där du enkelt kan boka din bilresa. Uber äger inte några bilar och har inte några anställda chaufförer heller. Man erbjuder istället en tjänst där den som behöver en bilresa paras ihop med en chaufför och en bil. Uber behåller en liten del av intäkterna som provision.
Vem som helst kan köra för Uber. Registrera dig och din bil så kan du efter prövning. börja köra och tjäna pengar.
Ubers framgångar består till stor del av en innovativ och enkel affärsmodell. Eftersom man inte äger några bilar eller har några andra kostsamma resurser har man kunnat lägga mer fokus på att göra tjänsten så smidig som möjligt för sina två kundgrupper. För i någon mening har ju företaget två sorters kunder; dels förarna (som ju betalar en viss procent till Uber för att paras ihop med resenären), dels de som vill åka. Detta är själva kärnan i affärsmodellen. Anledningen till att den här typen av affärsmodell blivit allt vanligare inom en rad olika fält de senaste åren är att den är enkel att skala upp. Den är dessutom enklare att etablera på nya platser eftersom nyckelresurserna redan finns på plats.
De traditionella taxibolagen kämpar naturligtvis med näbbar och klor för att bekämpa Uber. I vissa delstater i USA har Uber förbjudits, men det lär inte stoppa Uber som har kvar lusten att fortsätta utvecklas. Rykten säger att de snart kommer att erbjuda transport med helikopter!
Uber är dock inte ensamma. Andra exempel är DriveNow, ett samarbete mellan BMW och Sixt. Här kör du själv bilen. En flotta av bilar finns utplacerade i staden och du kan via en app se om det finns någon bil i närheten. Det är det bara att hoppa in och köra dit man vill och parkera bilen på destinationen. Du betalar bara för den tid du använder bilen. Att köra en DriveNow bil kostar ungefär lika mycket som en taxi skulle kostat.
Det finns mycket att lära från den här typen av affärsmodell. Innovation handlar inte alltid om helt nya och revolutionerande idéer utan kan vara kombinationer av befintliga resurser. Taxi-bilar har funnits länge och DriveNow är ju bara en form av hyrbilsservice. Men genom att utmana befintliga affärsmodeller och experimentera med synsätt kan företagen helt förändra sina branscher. De visar hur viktigt det är att lyfta blicken, studera trender och se vart samhället är på väg.
En viktig del i förändringen drivs av den nya tekniken med Internet, sociala medier, smartphones och appar som öppnar upp helt nya möjligheter. Tjänster som förr skulle varit komplicerade att driva, och därför dyra för kunden, går idag att göra mycket smidigare och billigare. Tekniken gör det även möjligt att samla in mer data (Big Data) och därigenom hela tiden förbättra sin tjänst. Varje företag borde brainstorma kring hur den nya tekniken kan förändra den egna verksamhet, innan konkurrenterna gör det.
Men det handlar inte bara om teknik. Det finns idag en förändrad syn på att äga. Många vill inte äga dyra och komplexa produkter utan enbart använda dem då behovet dyker upp. Vi lär få se fler många nya koncept växa fram på den här fronten de närmsta åren.
Vi på Realize har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag att se saker från nya perspektiv, tänka om och tänka nytt? I Idéfabriken arbetar ni med era kreativa utmaningar i en stimulerande miljö och med kreativa verktyg och metoder som verkligen fungerar. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.