För ett tag sedan skrev vi här på bloggen om vikten av att inte stirra sig blind på vinst utan istället se möjligheter. Ett område där nu fler och fler börjar se stora möjligheter är den snabbt växande 3-D tekniken. Än så länge är det inte så många 3-D-produkter som slagit igenom stort. Google Glass har ännu inte ersatt våra vanliga glasögon. Men det håller på att förändras.
Ett företag som ligger i framkant vad gäller att utveckla morgondagens 3-D teknik är amerikanska Paracosm. Företaget fick nyligen 3.3 miljoner dollar för att vidareutveckla sina projekt. Tillsammans med NASA, Google, iRobot och Autodesk håller de just nu på att utveckla flera olika 3-D-produkter och tjänster som de tror kommer ha stor inverkan på allt ifrån hur vi hittar till rätt butik i köpcentrumet till hur vi spelar dataspel.
Företagets mål är enligt VD:n Amir Rubin att få maskiner att uppfatta världen så som vi gör och därigenom kunna hjälpa oss i vårt dagliga liv.
“We are looking to build a general case of having a 3D map for your home or office, or an airport or museum, and then making that something that robots or others can interact with”
– Amir Rubin i en artikel i teknikmagasinet Techcrunch
Här är några av projekten Paracosm jobbar på:
Google Maps, fast inomhus
Vi vet alla redan hur användbart Google Maps är för att hitta till en viss address. En av applikationerna som Paracosm jobbar på just nu är ett navigationssystem som ska göra det lika lätt att hitta inne i köpcentrumet, som att hitta till köpcentrumet. På sin surfplatta ska man dessutom kunna se inte bara var något ligger utan även få upp annan information. För en affär kanske det rör sig om erbjudanden eller annan information.
Smartare robotar
Vi har länge kunnat bygga datorer som slår världens bästa schackspelare, men att bygga en robot som kan uppfatta hur ett rum ser ut och röra sig i det är fortfarande en svår teknisk utmaning. En fyraåring gör det fortfarande bättre. Paracosm har som mål att bygga en robot, som med hjälp av ny 3-D teknik ser rummet precis som du gör och kan hjälpa dig plocka upp ditt barns leksaker, hämta tidningen eller något från kylen.
Roligare dataspel
Paracosm håller även på att utveckla en helt ny sorts dataspel som interagerar med omgivningen. När du rör dig i rummet kommer spelet kunna lägga ett lager över verkligheten. Helt plötsligt står det kanske en dinosaurie i köket. Dettta skulle ge en mycket mer dynamisk spelupplevelse, där teknik och omgivning samverkar. Den här tekniken skulle även kunna användas inom andra områden. Det skulle t.ex kunna vara användbart för en inredningsdesigner som vill bilda sig en uppfattning av hur något skulle se ut i ett rum.
Paracosm är dock inte det enda företaget som vill använda 3-D teknik på nya sätt. Ett område där det händer mycket just nu är 3-D-scanning. Tekniken har redan funnits ett tag men har hittills varit omständligt och krävt dyr utrustning. Några som vill ändra på det är företaget Poikos. Allt man behöver är en smartphone och en app. Man tar en bild framifrån och en från sidan från ungefär 3 meters avstånd. Datan krypteras och skickas till en server där den sedan omvandlas till en 3-D modell. Felmarginalen är ungefär 16 mm runt midjan och 3 mm runt armar och ben. Visserligen inte lika exakt som med riktig 3-D-scanningsutrustning, men Poikos främsta mål har varit att visa att 3-D scanning går att göra enkelt.
Vad kan man då använda den här tekniken till? Ett uppenbart område är ju för att beställa kläder på nätet. Ett annat användningsområde skulle t.ex kunna vara inom forskningen, där man vill samla in data om människors kroppar.
För företag som vill vara innovativa gäller det nog att redan nu fråga sig hur man skulle kunna använda sig av den här tekniken. För en sak är säker, här finns stora möjligheter.
Vad tror du man kommer använda 3-D tekniken till i framtiden? Hur skulle ni kunna använda den nya tekniken i ert företag? Varför inte spåna tillsammans med oss i Idéfabriken? Vi har mängder av verktyg och metoder som får igång kreativiteten och arbetar enligt beprövade processer. Ring oss nu på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi gärna mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.