Som ansvarig i ett företag vill man ha innovationer och öka innovationsgraden, eller bli mer innovativ. Anledningen till att man vill ha innovationer kan vara att en innovation per definition är en genomförd idé. Som chef har man ofta resultatfokus och därför smakar ordet innovation och innovativ bra.
Kreativitet å andra sidan vet vi är viktigt men är också lite ogreppbart och ”farligt” för många chefer. Det garanterar inget genomförande. Att det dessutom handlar om att det kan vara rätt att göra något helt annat än man brukar, gör det svårt att hantera det med tydlighet. Att det till och med kan vara rätt att göra fel, blir svårhanterligt som chef. Vi vill hellre fokusera på innovationer så låt oss börja där.
Hur åstadkommer man då innovationer?
Låt oss börja med den logiska approachen. Häng med på följande resonemang: Först behöver vi en process för innovationer. Vi fokuserar på alla steg vi kan kontrollera till fullo. d.v.s. vi skapar en process som fokuserar på målen och genomförandet i den interna organisationen. Därefter behöver vi kreativa idéer. Ett sätt att få tag i idéer är att försöka få de anställda att dela med sig av idéer. Idéerna tillsammans med vår genomförandeprocess borde garantera innovationer.
Tyvärr finns det en risk att resultatet uteblir för att idéerna i innovationsprocessn inte har tillräcklig kreativ höjd och därmed inte är tillräckligt konkurrenskraftiga. Vi har en kostsam och ineffektiv utvecklingsprocess, utan innovationer.
En annan approach är att utgå från kärnan i innovationsprocessen – det som skapar riktigt bra idéer. Många tror att man då måste skapa förutsättningar och sedan hoppas på att bra idéer uppstår. Alternativet är att ha bra koll på den process som skapar idéer. Processen för Kreativitet.
Genom att fokusera på frågeställningen, använda kreativa metoder, förstå hur urval av kreativa idéer och bygga på idéerna så mottagligheten i organisationen ökar så skapas kreativa idéer inom just de områden vi behöver. Genom att dessutom välja rätt sammansättning på grupper, ge mandat, erkännande och tydlighet kring förväntningar och resultat, även för det kreativa arbetet, kommer idéerna att ha en sådan höjd att det ofta räcker med vanliga genomförandeprocesser som t.ex. projektmodeller för att skapa innovationer. Gör man detta till en del av verksamheten och har ett långsiktigt perspektiv bygger man en innovativ organisation.
Är du intresserad av ett förutsättningslöst möte kring hur du kan skapa innovationer är du välkommen på besök hos oss i idéfabriken.