Metoden beskriver några fördefinierade perspektiv som används för att tänja frågeställningen och utmana de etablerade mönstren. Genom att betrakta perspektiven Storlek, Tid och Kostnad (eng.: Cost) genereras nya idéer utanför ramarna.
När ska den användas?
Metoden används under idé generering och passar de flesta frågeställningar även om den är mer direkt tillämpbar inom produktutveckling
Hur går det till?
- Utgå från en frågeställning eller produkt/tjänst
- Fråga dig vad som händer om storleken var avsevärt större (10 ggr större/mindre)
- Tanka av idéer som kommer ur dessa provokationer
- Gå vidare med de andra perspektiven:
- Vad händer om den var 10 ggr så liten
- Tidsperspektivet kan man tillämpa på 2 sätt
- Hur gjorde man för 20 år sedan, om 20 år?
- Om det bara fick ta 10 sek, 1 år?
- Om den fick kosta 20 kr, en miljon?
Exempel
Vad skulle hända om mobiltelefonen fick kosta 1 kr?
Vad skulle hända om mobiltelefonen var 100 ggr så stor?
Att tänka på
Hitta lagom (attraktiva) perspektiv givet frågeställningen. Att göra dem för verkliga gör dem tråkiga, att göra dem extrema gör dem overkliga.
Var noga med att notera, diskussioner drar gärna iväg utan att man noterat idéerna.
Vill du använda STC under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.