I början på januari varje år samlas världens ledande företag inom hemelektronik på CES-mässan i Las Vegas för att visa upp sina senaste innovationer. Två av de stora trenderna på årets mässa var smarta bilar och klockor.
Den som gick runt bland de stora bilmärkenas montrar och hoppades på att få se nya fräcka former och ny prestanda blev nog besviken. Det som visades upp var istället olika nya ”smarta” funktioner som ska öka komforten och göra bilkörandet roligare och enklare. I slaget om kunderna har dessa smarta funktioner blivit allt viktigare för bilmärkena. Audi lanserade t.ex Audi Tablet, en specialdesignad platta med avancerat navigations- och infotainment-system och överskådlig information om t.ex olje- och vattennivåer.
En annan stor trend är smarta klockor. En hel uppsjö av företag visade upp mer eller mindre smarta skärm-klockor. Ett företag som stod ut i mängden var Withing som lanserade sin nya Activité Pop. Klockan, som ser ut som en helt vanlig klocka, utan knappar eller skärm, har en inbyggd accelerometer som trackar ens träning och ser hur man ligger till. Det enda som vittnar om att det är en smart klocka är en visare som visar hur många procent av ens träningsmål man uppnått. Klockan styrs helt och hållet genom en app.
Läs mer årets om CES här