Stökiga skrivbord, svårigheter att anpassa sig till en grupp och den ena galna idén efter den andra. Det är saker vi ofta förknippar med kreativa individer. Dessutom finns det gott om exempel på kreativa genier; författare, vetenskapsmän och kompositörer, som skapat mästerverk men som inte klarat av enkla vardagliga sysslor. Hur kan någon som har förmågan att skapa något så fantastiskt inte klara av något så enkelt som att knyta sina skosnören? Varför får kreativa människor inte alltid riktigt ihop det?
Psykologen Guillaume Furst vid universitetet i Geneve med kollegor har samlat ihop en mängd forskning på området och gjort en modell för hur olika karaktärsdrag hänger samman med kreativ förmåga. Det visar sig att det det inte är så konstigt att kreativa individer är snurriga ibland. De behöver nämligen kunna växla mellan ofta motstridiga drivkrafter. Något som ofta leder till förvirring.
Enligt forskarna finns det tre karaktärsdrag som är nödvändiga för att det vi kallar kreativitet ska uppstå: Plasticitet, Divergens och Konvergens. Inom kreativitetsforskningen har man länge pratat om divergens och konvergens, där divergens är förmågan att koppla ihop till synes helt osammanhängande saker, ”connecting the dots”, som Steve Jobs uttryckte det. Det konvergenta tänkandet å andra sidan handlar om att värdera, bedömma och förvandla idéerna till något som fungerar och är användbart. Människor som är duktiga på divergent tänkande tenderar att vara impulsiva, intuiva snarare än logiska och ha svårt med aukoritet. Människor som är duktiga på konvergent tänkande tenderar att vara målinriktade, envetna och kritiska. Dessa egenskaper står ofta i konflikt med varandra, något alla med en fyrkantig chef, som bara ser kortsiktiga ekonomiska mål, har upplevt.
Men vad menas egentligen med plasticitet? En individ med hög plasticitet är enligt forskarna öppen, extrovert, energisk och full av inspiration. Forskarnas hypotes var att hög plasticitet även skulle innebära högre divergens och det visade sig stämma. Inspiration, hög energi och öppenhet påverkar förmågan att komma med nya idéer positivt. Men det visade sig att det också fanns en tydlig koppling mellan plasticitet och konvergens, efersom inspiration och energi även har en positiv inverkan på målinriktning och envetenhet.
Plasticitet är alltså en grundförutsättning för det kreativa arbetet. Divergens och konvergens däremot strider alltid mot varandra. Men båda behövs. Att vara kreativ är således att kunna växla mellan olika motstridiga drivkrafter. Psykologen Mihaly Csikszentmihalyi anser till och med att kreativa individer inte bör betraktas som en person utan flera:
”[creative people] show tendencies of thought and action that in most people are segregated. They contain contradictory extremes; instead of being an ”individual,” each of them is a ”multitude.”
Och då är det kanske inte så konstigt att det trasslar ihop sig ibland.
Vad kan man då lära sig från allt det här?
När forskningen kring kreativitet tog fart på 50- och 60-talet låg fokus ofta på individ-planet. De senaste 20 åren har man, vid sidan av denna forskning, även börjat intressera sig för vad som utgör en kreativ grupp eller ett kreativt företag. Ett sätt att se på en organisation är att den är som en individ. Och precis som en kreativ individ måste kunna växla mellan olika förmågor för att lösa en kreativ utmaning måste en organisation kunna involvera människor med olika kompetenser i det kreativa arbetet.
Den som sitter på en riktig pang-idé kanske inte är den mest energiska eller den mest målinriktade. Genom att jobba tillsammans med andra som kanske har mer av dessa egenskaper blir företaget som en stor kreativ individ. Men det betyder också att det kommer uppstå konflikter och oenigheter. Det får man inte vara rädd för!
Vi på Realize har jobbat länge med att göra kreativitet och kreativa processer till en naturlig del i svenska företag. Målet med vår verksamhet har alltid varit att få människor med olika kompetenser och erfarenheter att arbeta tillsammans i det kreativa arbetet. Alltid med hjälp av beprövade och roliga metoder. I det långa loppet är det detta som ger verkliga resultat. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om hur ni kan få igång kreativiteten på ert företag!