När den industriella revolutionen drog igång på 1800-talet skedde en fullkomlig explosion av ekonomisk aktivitet och tillväxt. Nya produktionssätt gjorde det möjligt att producera allt mer, allt fortare och till lägre kostnad. Nya informationskanaler växte fram som kopplade ihop människor på ett helt nytt sätt. Med hjälp av telegrafen och dagstidningar spred sig information om vad som hände runtom i världen allt snabbare.
Känns det här igen?
Vi befinner oss just nu i en tid som har många likheter med den här perioden. Framväxten av internet som ett globalt fenomen, sociala medier, och ny teknik, som t.ex 3D-printing har öppnat upp helt nya möjligheter för företag att expandera allt snabbare. Och än har vi förmodligen bara sett början.
I ett traditionellt företag finns det ett linjärt samband mellan tillväxt och behovet av resurser. Vill man sälja fler bilar måste man helt enkelt ha fler anställda, större lokaler och göra större investeringar. Men om man har en produkt som går att reproducera utan att det krävs mer resurser, som t.ex en e-bok eller en MP3 och kan nå ut till miljontals människor utan att egentligen ha några distributionskostnader? Ett bra exempel är Spotify. Det som gör det till det jätteföretag det är idag är inte musiken i sig, utan hur den görs tillgänglig för deras kunder på ett sätt ingen tänkt på tidigare.
Ett annat bra exempel är Über, taxiföretaget som inte äger en enda bil. Übers hela affärsmodell går ut på att koppla ihop människor som behöver en taxi med privata chaufförer. Med den här typen av affärsmodell går det att växa på ett sätt som ett traditionellt taxi-företag bara skulle kunna drömma om.
När man hör om företag som Twitter, Pinterest och Soundcloud, vars omsättningar skjutit i höjden på bara några korta år, är det lätt att se framför sig stora företag med många anställda. Men faktum är att många av dessa företag lyckas ha enorm tillväxt med endast få anställda. Ett ypperligt exempel är Instagram, som idag hanterar över 30 miljoner användare med endast 13 anställda. Ett annat är Airbnb, som erbjuder över en halv miljon ”hotel”-rum runtom i världen utan att ha investerat en enda krona i fastigheter. Som jämförelse krävs det över 300.000 anställda och enorma investeringar i fastigheter för att Hilton, en av världens största hotellkedjor, ska kunna erbjuda ungefär samma antal rum. På några få år har Airbnb dessutom lyckats komma upp i en omsättning som är ungefär hälften av Hiltons. Ganska imponerande med tanke på att företaget endast har 600 anställda!
Den viktigaste resursen för företag som vill åstadkomma den här typen av explosiv tillväxt är inte först och främst kunnande, utan kreativitet. Förmågan att vrida och vända på traditionella affärsmodeller och hitta nya sätt att använda sig av det globala nätverket är viktigare än någonsin. Möjligheterna är oändliga. Aldrig tidigare har en bra idé kunnat växa så snabbt.
Vad finns det för outnyttjade möjligheter inom er bransch? Varför inte boka in en dag hos oss i Idefabriken, så tar vi reda på det tillsammans. Vi har en rad roliga och effektiva kreativa metoder för att få igång kreativiteten arbetar efter en beprövad process. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.