1968 gjorde Dr. Spencer Silver, då forskare på 3M, en upptäckt. Under sitt arbete med att ta fram ett superlim för användning inom rymdindustrin snubblade han över en ny sorts lösning som hade en unik egenskap. Den kunde användas för att fästa på vilken yta som helst men lämnade, till skillnad från andra lim, inget kladd efter sig. Detta var ju inte alls målet med Spencer’s projekt men han insåg potentialen och sparade idén. Efter några år av att ha försökt övertyga andra på företaget om hans idé lyckades Spencer få mig sig en annan forskare på 3M, Art Fry. Tillsammans utvecklade de Post-It, och resten är, som man brukar säga, historia.
Spencer hade agerat som entreprenör inom sitt eget företag och drivit sin idé när ingen annan trodde på den. Idag talas det mycket om den här formen av intraprenörskap och att skapa förutsättningar för alla i organisationen att påverka och förnya.
Men vad är egentligen en intraprenör?
Begreppet myntades redan 1985 av Steve Jobs i en artikel i Newsweek. Han beskrev intraprenörer som ”a group of people going, in essence, back to the garage, but in a large company.” Vad det handlar om är att knyta an till den lust och känsla av möjligheter man hade när man började. När man vågade experimentera och slänga ur sig galna idéer.
Många av de utmaningar företag står inför har inte förändrats nämnvärt sedan 1985. Det som har förändrats är hur snabbt den teknologiska utvecklingen kastat omkull spelreglerna. Att hålla sig relevant på en global marknad blir allt svårare. Enligt Richard Foster vid Yale University, som forskar på området, har medellivslängden för de största amerikanska företagen gått från ungefär 70 år på 1920-talet till endast 14 år idag. Företag attackeras idag på alla håll och kanter. Det är lättare än någonsin att forma samarbeten globalt och att nå ut med sitt budskap och sina idéer.
För att överleva måste företag vara flexibla och öppna för nya idéer. För att lyckas med det måste man ha en organisation som fångar upp idéerna som finns i företaget. Misslyckas man med detta är risken stor att de som har idéerna lämnar företaget för att starta eget och kanske, i värsta fall, bli en konkurrent.
Len Schlesinger, vid Harvard Business School och, Charlie Kiefer, grundare av Innovation Associates, har forskat på vad som stimulerar intraprenörskap. En av de viktigaste faktorerna är passion. Allt eftersom ett företag växer och får tydligare strukturer och avgränsningar inom organisationen försvinner lätt den glädje som kommer av att man får vara med att påverka. Företag måste helt enkelt fråga sig hur man kan göra arbetet för alla inom organisationen mer lustfyllt.
För enskilda individer inom en organisation med bra idéer gäller det att hela tiden fråga sig vem man kan få med sig. Det är ju lättare om man inte är ensam. Precis som en vanlig entreprenör letar samarbeten och partners måste intraprenörer hitta sina parhästar. Till sist handlar det, enligt forskarna, om att agera. Istället för att finputsa varje aspekt av idén gäller det att våga prova sig fram och bygga sin kunskap steg för steg. För många företag har det dessutom blivit enklare och billigare att göra prototyper. Genom att göra många iterationer, upprepningar, och lära sig från dem, kan man landa i en produkt som verkligen fungerar.
När vi drog igång Idéfabriken var målet just att skapa en känsla av att vara tillbaka i det där garaget Steve Jobs pratar om, en plats där man vågar pröva nya idéer, där allt är spännande och fullt av möjligheter. Genom åren har vi lärt oss de processer och verktyg som får igång kreativiteten. Varför inte boka in en dag hos oss och arbeta tillsammans med två av Sveriges skickligaste kreativitetsfacilitarorer? Du kan även ringa oss på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.
Image credit: Business get idea , eps10 vector format by ratch0013, Stockfresh