Det talas mycket om open innovation idag och fler och fler företag öppnar idag upp sina innovationsprocesser. Det kan handla om nya former av samarbeten, där man delar med sig av sin kunskap och erfarenhet till andra företag i samma bransch, eller crowdsourcing-initiativ där man bjuder in kunder för att brainstorma fram nya idéer eller koncept.
Ett företag som var tidigt ute med att öppna upp ett djupare samtal med sina kunder för att få nya idéer var Assa Abloy. Företaget driver sedan flera år tillbaka Future Lab, en öppen web-plattform med syftet att uppmärksamma, analysera och skapa diskussion om de större trenderna inom säkerhetsområdet.
Vi tog en pratstund med Klas Rydstrand, Project Manager Innovation and Business Development och Åsa Christiander, Director, Global Innovation Management, om Future Lab och att lyfta blicken och verkligen lyssna på sina kunder.
Vad var tanken bakom Future Lab?
Åsa: Det hela började när vi gjorde en global så kallad ”voice of the customer”-studie för 10 år sedan. Tanken med studien var att få input från våra kunder för att kunna utveckla bättre produkter och tjänster. En av frågorna i studien var: ”Skulle du vilja fortsätta ha utbyte med Assa Abloy?”
Ett stort antal av deltagarna svarade ja på den här frågan och då insåg vi att vi nog borde skapa någon form av plattform för en mer kontinuerlig dialog. Det var då vi skapade Future Lab. Genom artiklar, videos och annat material vill vi få igång en diskussion om ny teknik och trender inom vårt område som inte bara vi, utan även våra kunder kan lära sig något av.
Det handlar om att sätta in vad vi gör i ett större sammanhang, att se helheten. Några exempel idag är t.ex hur molnet, en åldrande befolkning, Big Data eller 3-D printing kommer påverka framtida produkter och tjänster inom säkerhetsområdet.
För att Future Lab ska vara trovärdigt för våra kunder har det från början varit viktigt att vi är neutrala och inte bara pratar om våra produkter och tjänster.
Klas: Eftersom våra medlemmar har olika bakgrund och kunskap så försöker vi ha artikel-serier istället för att bara skriva en artikel om ett visst ämne. En första artikel kan t.ex handla om vad 3-D printing är, medan följande artiklar blir mer och mer specifika.
Vad har ni lärt er sedan Future Lab startade?
Åsa: Vi har naturligtvis lärt oss mycket men en av sakerna vi insåg tidigt var att det finns mycket att lära, inte bara av vad kunderna säger direkt till oss, utan även av vad de diskuterar sinsemellan. Vad är de intresserade av? Vad är viktigt för dem i deras vardag?
Hur ser ni på kopplingen mellan innovation och kreativitet?
Åsa: Vi är den överlägset största aktören globalt inom vårt område. Vi har ju naturligtvis ögonen på oss och vill vara ledande vad gäller innovation inom säkerhet. Genom Future Lab får vi igång en diskussion där vi fångar upp en stor mängd människors idéer och tankar. Allt material på Future Lab finns dessutom även på svenska, tyska, franska och spanska. På så vis kan ännu fler delta.
En viktig del i det här är vår panel på Future Lab bestående av ”security professionals”, som alla har ett stort kunnande inom olika delar av säkerhetsområdet. De är en stor tillgång.
Klicka här för att bli medlem i ASSA ABLOY’s Future Lab och prenumerera på deras nyhetsbrev.