Metoden går ut på att hitta områden som man kan generera idéer kring. Metoden breddar området som vi letar idéer inom.
När ska det användas?
Metoden bör användas i början av den kreativa processen för att öppna sinnet och hitta områden att vara kreativ kring. Används med fördel för produktutveckling. Om den används på organisatoriska frågor väljer man en produkt som förekommer frekvent i miljön.
Hur går det till?
- Tag er produkt eller en sak som vanligt förekommer i er miljö
- Tänk dig in i att du ÄR produkten
- Berätta vad du SER runt omkring dig
- Skriv ner en lista på vad du ser och använd detta som utgångspunkt för att generera nya idéer
Exempel
Jag ÄR en Kaffetermos på ett konferensbord
Vad SER jag runt omkring mig
Att tänka på
Utgå från det som finns runtomkring produkten, inte produkten självt.
Kan med fördel ha fysiska produkter att utgå ifrån/gå runt med
Vill du använda Jag är, Jag ser under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.