1959, mitt under det kalla kriget, arbetade en grupp vetenskapsmän vid MIT med att ta utveckla ett raketförsvarssystem som skulle skydda USA mot en eventuell attack från Sovjetunionen. Forskarna hade insett att hur mycket resurser man än lade på att förbättra och vidareutveckla den befintliga tekniken så skulle det inte vara tillräckligt. Vad som behövdes var helt nya idéer, något radikalt annorlunda. Men forskarna hade kört fast.
En av männen i gruppen var god vän med science fiction författaren Isaac Asimov och föreslog att de skulle bjuda in honom för att dela med sig av sina idéer kring kreativitet och hur man får nya idéer. Han hade trots allt publicerat över 15 romaner, en uppsjö med vetenskapliga artiklar och böcker om vetenskap, så något borde han ju veta om hur man får igång kreativiteten. Asimov tackade ja och presenterade sina tankar om den kreativa processen för gruppen i en essä.
Texten, som aldrig publicerats förrän nu visar att Asimov var långt före sin tid. Många av idéerna i essän är idag väletablerade metoder.
Det första Asimov slår fast är hur svårt det faktiskt är att komma på banbrytande nya idéer. Hur mycket vi än läser på och studerar ett ämne så kan vi inte pressa fram nya idéer. Fakta och kunskap räcker inte.
”there is difficulty in thinking of an idea
even when all the facts are on the table.”
Asimov tar evolutionsteorin som exempel. Det fanns många vetenskapsmän vid Darwins tid som när de läste Om Arternas Uppkomst tog sig för pannan och utbrast Hur kunde jag inte ha tänkt på det? Det är ju så självklart.
Asimov påpekar även att alla verkligt nya idéer framstår som galna, löjliga eller rent av omöjliga när man hör dem första gången. Detta beror enligt Asimov inte på idéerna i sig utan att människor i allmänhet inte är öppna för nya idéer. Förmodligen för att vi har en inbyggd rädsla för det okända. Evolutionsteorin är återigen ett bra exempel. Det var helt enkelt för svårt att smälta för många att vi människor skulle vara kusiner till apor och ha utvecklats från en gemensam förfader. Inte en chans! Jag är ingen apa!
När man arbetar i grupp med kreativa utmaningar är det enligt Asimov därför väldigt viktigt att man skapar en miljö där man vågar dela med sig av sina idéer, hur galna eller löjliga de än är. En enda negativ invändning kan göra att hela den kreativa processen dör.
Asimov påpekar även vikten av att ha en ”facilitator”, en person som kan skapa länkar mellan olika personers idéer och därigenom möjliggöra idéer som ingen skulle tänkt på själv. En aha-coach. En god facilitator ska enligt Asimov inte bedöma de deltagandes idéer, utan leda dem fram i den kreativa processen med frågor som ”Skulle man kunna koppla ihop A med B på något sätt?”.
Så, hur ser det ut i ert förtag när ni har idémöten?
Vi på Realize har lång erfarenhet av att leda företag genom den kreativa processen och har en rad olika verktyg som leder tankarna i nya banor. Varför inte boka in en dag i Idéfabriken nästa gång ni behöver nya idéer och prova på hur det är att arbeta med sina kreativa utmaningar i en stimulerande och rolig miljö, där man vågar tänka annorlunda? Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.