En av de viktigaste faktorerna för företag som vill hålla sig relevanta i en ständigt föränderlig värld är att arbeta aktivt med innovation. För att lyckas med det här måste man hitta sätt att stimulera alla i företaget att bidra med sina idéer. Man vet ju aldrig vem som sitter på en riktig pang-idé. Men hur gör man?
Ett företag som tagit sig an den här frågan på ett kreativt sätt är Adobe. Med Mark Randall, som har den imponerande titeln Vice-President of Creativity, i spetsen har de tagit fram en helt ny sorts innovationsprogram de kallar Kickbox. Men det har ingenting med kampsport att göra. Kickbox är en låda som innehåller allt man kan tänkas behöva när man vill komma på nya idéer eller utveckla dem man redan gått och sugit på ett tag. Lådan delas ut till anställda på företaget och tanken är att detta ska bidra till att göra innovationsarbetet roligare och mer effektivt.
I lådan finns ett instruktionskort som förklarar processen, post-it-lappar, penna, två anteckningsböcker, ett presentkort från Starbucks och en chokladbit (vi vet ju alla att man behöver koffein och socker för att komma igång). Men det bästa av allt: Ett betalkort som laddats med 1000 dollar som kan användas hur man vill utan att man behöver redovisa något för någon.
Idén till Kickbox kom efter att Randall besökt ett hackathon i Silicon Valley och sett energin som släpps lös när människor får arbeta fritt med sina idéer, experimentera och göra prototyper utan att någon lägger sig i. Kickbox är ett försök att släppa loss samma energi inom ett företag, fast på ett enklare sätt.
Kickbox-programmet består av sex steg som ska ta en hela vägen från idéutveckling till prototyp och förhoppningsvis färdig produkt. Varje steg innehåller övningar som utformats för att få igång kreativiteten. De första 4 stegen handlar om att på olika sätt generera och utveckla idéer. I det femte steget gör man en prototyp som man testar på minst 100 personer. Först när man gjort det här går man vidare till det sjätte steget som består av att försöka sälja in sin idé till till chefer eller andra beslutsfattare.
Anledningen till att låta de anställda ta sin idé så långt som till prototypstadiet utan att någon lägger sig i och bedömmer om idén är bra eller inte, är enligt Randall att det demokratiserar innovationsprocessen. Inom kreativitetsforskningen har man länge vetat att vi tenderar att välj bort annorlunda idéer så fort vi börjar tänka på potentiella risker, något som ingår i alla chefers och andra beslutsfattares arbete. Om man involverar beslutsfattare för tidigt i processen är risken alltså stor att de riktigt banbrytande idéerna ratas eftersom de anses för riskabla. En studie av Jennifer Mueller vid Illinois University, visade till och med att chefer ofta väljer bort just de idéer som kunderna vill ha!
Hittills har ungefär 1000 lådor delats ut bland företagets anställda. Endast en handfull har tagit sig hela vägen till det sjätte steget, så det är fortfarande för tidigt för att säga om investeringen lönat sig. Adobe själva säger att de ser stor potential i de idéer som kommit fram hittills och påpekar att Kickbox bidragit till att göra företaget mer attraktivt för kreativa individer som letar efter ett spännande företag att arbeta för.
När vi tog fram vårt koncept Idéfabriken ville vi skapa en miljö som, precis som Kickbox, stimulerar kreativiteten. I Idéfabriken finns en rad roliga och effektiva kreativa verktyg för samtliga steg i den den kreativa processen, från idégenerering till färdigt koncept. Boka in en dag hos oss nu och prova på att arbeta med era kreativa utmaningar tillsammans med några av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på 031-7605400 eller maila, så berättar vi mer.