Vi befinner oss just nu i en spännande tid, där många gamla sanningar om företagande och affärmodeller fått stryka på foten och ny teknologi, som snabbare och mer avancerade datorer och surfplattor, nya revolutionerande material och 3-D-printing öppnar upp helt nya möjligheter i allt snabbare takt.
För ett tag sedan skrev vi om Air Bnb här på bloggen, ett företag som med endast några hundra anställda och utan att äga en enda fastighet tillhandahåller ungefär lika många rum som en av världens största hotellkedjor, Hilton.
Det som gjort det här möjligt är ny teknologi, vilken i sin tur möjliggjort helt nya affärsmodeller. Och en sak är säkert. Om Hilton och andra hotellkedjor för några år sedan såg på dessa utmanare som oskyldiga småaktörer som knappast kunde hota dem, så svettas de idag.
I sin nya bok The Zero Marginal Cost Society, beskriver Jeremy Rifkin ett samhälle där fler och fler industrier, och deras traditionella affärsmodeller, hotas av ny teknologi. Anledningen är att många produkter idag kan produceras med en marginalkostnad, dvs den extra kostnaden för varje ny kopia av produkten, som närmar sig noll.
Bokindustrin är ett bra exempel. En vanlig bok är fortfarande förhållandevis dyr att producera. För att kunna konkurrera med den växande e-boksmarknaden måste man hela tiden pressa produktionskostnaderna, vilket innebär sämre papperskvalitet och sämre tryck, vilket i sin tur leder till en produkt som är mindre attraktiv för kunden. Jämför detta med en e-version av boken, där varje ny kopia kan produceras praktiskt taget utan extra kostnad. Det säger sig själv att ett företag som säljer e-böcker kommer ha en enorm konkurrensfördel gentemot företag som hänger sig kvar vid pappersböcker.
Samma teknologi som gjort Air Bnb’s affärsmodell möjlig har också ändrat spelreglerna vad gäller marknadsföring. Ta skivindustrin som ett exempel. För en artist som vill nå ut med sin musik för 20 år sedan var det enda sättet att försöka få ett skivkontrakt med ett skivbolag som kunde distribuera och marknadsföra den. Detta håller snabbt på att förändras. För en liten engångssumma ser tjänster som Spinnup och andra till att din musik finns på alla de stora musikplattformarna som Spotify och Itunes. Utan att ta del av kakan. Ett resultat av det här är att de stora skivbolagen fått allt svårare att rekrytera nya artister. Varför drömma om ett skivkontrakt när man kan släppa sin musik själv?
En annan sektor där ny teknologi håller på att vända upp och ner på allting är energi-sektorn. Fler och fler länder i Europa arbetar just nu med att skapa vad Rifkin kallar The Energy Internet. The Energy Internet är ett decentraliserat nätverk där vanliga människor med hjälp av moderna mini-vindkraftverk och solceller kan producera el själva. Om de producerar mer än vad de behöver för eget bruk kan de sälja denna el över nätverket och tjäna pengar. För de stora traditionella el-bolagen är detta naturligtvis ett stort hot.
Det som gör den här typen av nätverk så intressant är att det skapar en helt ny sorts aktörer på marknaden, prosumenter, dvs en blandning av producenter och konsumenter. Den snabba utvecklingen inom 3-D-printing kommer förmodligen också skapa nya nätverk av människor som både skapar, delar med sig och säljer sina skapelser.
För att kunna leverera värde på den här typen av marknader kommer framtidens företag behöva helt nya nya idéer och affärsmodeller.
Vilken bransch tror du står på tur?
Hur påverkas er industri av den nya teknologin? Och hur skulle ni kunna använda er av den till er fördel? Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken, så tar vi oss an de här frågorna tillsammans. Vi på Realize har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag tänka om och tänka nytt kring sina verksamheter och affärsmodeller. Ring oss nu på 031-760 54 00 eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.