Det talas mycket om politiskt korrekthet nu för tiden. Inom politiken anklagas ofta de stora partierna för att utesluta mindre partiers hjärtefrågor och media anklagas av många för att endast tillåta vissa, rumsrena, åsikter och synsätt.
”Men det får man väl inte säga i det j***a landet!” har blivit en klassiker när man vill göra sig lustig över dem som ser politisk korrekthet som roten till allt ont.
Tycka vad man vill om den politiska korrekthetens vara eller icke vara, men om man vill hitta nya lösningar på våra gemensamma problem så behövs såklart allas åsikter och tankar!
Inom kreativitetsforskningen är man i alla fall slående överens. Att behålla ett öppet sinne, att på allvar lyssna på andras idéer hur galna de än verkar utan att döma leder ofta till att man hittar de nya lösningarna.
Således borde politisk korrekthet hämma vår kreativitet. Men så är det inte!
I en nyligen genomförd studie av amerikanska forskare fann man tvärtom att politisk korrekthet kan ha enpositiv inverkan på vår förmåga att tänka annorlunda och lösa problem på mer kreativa sätt.
Studien bestod av studenter som delades in i grupper. Alla grupperna fick samma uppgift: att generera idéer kring hur man kunde använda tomma platser på universitetsområdet på nya sätt. Hälften av grupperna fick dock en ytterligare uppgift. Innan de började generera idéer blev de ombedda att på 10 min göra en lista över exempel på politisk korrekthet de lagt märke till under den gångna veckan och diskutera dessa med varandra. Det kunde vara en lärare eller någon annan student de tyckt uttalat sig eller betett på ett politiskt korrekt sätt.
Många av studenterna nämnde situationer där det handlade om manligt/kvinnligt. Forskarna fann att de grupper som bestod av både män och kvinnor och som fått börja med att göra en sådan lista genererade fler och mer annorlunda idéer än alla de andra grupperna, oberoende av andra faktorer såsom ålder, bakgrund o.s.v.
Vad beror då det här på?
Enligt Michelle Duguid, professor vid Washington University och en av forskarna bakom studien, så kan det bero på att vanliga stereotyper om t.ex män och kvinnor styr vårt beteende utan att vi är medvetna om det. Kvinnor styrs t.ex ofta omedvetet av rädslan att uppfattas som framfusiga om de uttrycker åsikter och kommer med idéer på samma sätt som en man. För män kan det handla om en rädsla att uppfattas som sexistiska eller okänsliga. Om man tillsammans diskuterat politisk korrekthet innan man börjar jobba ihop kan man släppa på dessa eftersom man nu ”fått ut dem i det öppna”.
Vi vill gärna tro att vi har full kontroll över vad vi tänker och hur vi beter oss. Men det är helt fel. Det finns en uppsjö med forskning inom psykologin och sociologin som visar att våra beteenden hela tiden styrs av en mängd saker vi inte är medvetna om. Lyckligtvis visar den här forskningen också denna påverkan bryts om vi blir medvetna om hur dessa saker påverkar oss. Det var precis det som hände i studien ovan.
Det finns mycket att lära från den här typen av forskning för företag som vill skapa bättre idémöten, där fler vågar deltaga och som leder till fler och bättre idéer. För det första handlar det om att skapa heterogena grupper, där människor med olika bakgrund och synsätt arbetar tillsammans med att lösa problem och för det andra handlar det om att försöka att ha ett så öppet samtal så möjligt, och inte vara rädd för att prata om fördomar och stereotyper.
En stereotyp vi på Realize vet hämmar många när det kommer till att arbeta med kreativa utmaningar i grupp är stereotypen om den ”kreativa individen”. Man är rädd för att dela med sig av sin idé för att man inte ser sig själv som en kreativ människa och därför inte har något att komma med. Tanken bakom vår satsning Idéfabriken, är att skapa en plats där man vågar släppa denna stereotyp och dela med sig av sina idéer. Och skulle man känna att det fortfarande går lite trögt så har vi dessutom en mängd kreativa metoder och verktyg för att knuffa ut tankarna i nya spår. Ring oss nu på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.