När Steve Jobs gick bort hösten 2011 var det många som undrade om Apple’s storhetstid kanske var över. Oron speglades på börsmarknaden och Apple’s aktie rasade snabbt i värde, från toppvärdet 700 till 400, en minskning med ca 42 % på kort tid. Även om aktien så småningom repade sig är det fortfarande många som undrar om företaget är innovativt nog för att behålla sin ställning som ett av världens största företag. Vad ska företaget satsa på nu?
På marknaden för mobiltelefoner möter Apple allt större global konkurrens, och den nya iWatch, är det verkligen något som kommer ta världen med storm? Kanske inte, men det spelar ingen roll. Även om de här produkterna kommer generera stora intäkter så är det inte det här som gör att Apple är ett säkert kort att satsa på ett bra tag till.
Nyckeln till Apple’s framtida heter ”the Internet of Things”. Men vad är egentligen detta ”sakernas internet”? Och vad har det med Apple’s vara eller icke vara att göra?
Redan 1999 såg den brittiske visionären Kevin Ashton framför sig ett samhälle där inte bara datorer är sammankopplade med varandra genom ett globalt Internet, utan där allt från våra bilar, tv-apparater och möbler, kommunicerar med internet genom små elektroniska ”implantat” och skapar ett ”Internet of Things”.
Sedan 1999 har detta ”sakernas internet” redan inneburit stora förändringar. Inom medicinen används idag t.ex pacemakers som kan kommunicera med internet. Detta gör det möjligt för patientens läkare att övervaka och styra pacemakerns funktioner i realtid, teknik som räddar liv. Men vi har ännu bara sett början på vad IoT (som det brukar förkortas) kan åstadkomma.
Apple insåg tidigt att det här var framtiden och när man utvecklade det senaste operativsystemet till iPhone optimerade man det för att kunna jobba med olika typer av sensorer och elektroniska sändare utan att det dränerar telefonen på batteri. Nyligen introducerade Apple iBeacon, en serie olika små sändare som kan kommunicera med en dator eller en smartphone.
Så vad kan man då använda det här till?
Ett av de stora användningsområdena idag är inomhuslokalisering. Flygplatsen i Miami, t.ex, använder sig av iBeacon för att hjälpa resenärerna hitta på flygplatsen. Resenären kan se exakt var han eller hon befinner sig, var det finns restauranger och affärer. StarBucks använder iBeacon för att hjälpa sina kunder beställa och fler och fler företag börjar använda sig av iBeacon ihop med olika betalningssystem för att underlätta för sina kunder att göra betalningar på ett mycket enklare sätt än idag. Idag använder sig ca 2 procent av amerikanska affärer redan av iBeacon, en siffra som spås öka till 24 procent redan i slutet på det här året.
iBeacon kommer bidra ytterligare till en utveckling som redan varit enormt framgångsrik för Apple, nämligen deras apputvecklingsplattform och affärsmodellen som den bygger på. Eftersom Apple inte bara betalt för att utvecklaren ska kunna använda utvecklingsplattformen, utan även tar en del av vinsten från alla appar, leder det till intäkter som växer exponentiellt. Under sista kvartalet 2014 tjänade Apple 25 miljarder dollar endast från sin appförsäljning. Lägg till detta de över 75 miljoner iPhones 6 och 6+ som såldes under samma period så inser man snabbt varför Apple’s intäkter är större än GE, Walmart, McDonald’s och en rad andra amerikanska jätteföretag tillsammans.
Allt eftersom iBeacon växer sig större kommer kommer det leda till en hel uppsjö nya appar. Och var kommer dessa att utvecklas? På Apple’s plattform såklart. iBeacon är således inte bara en ny produkt utan en katalysator för en hel rad nya produkter och tjänster som vi idag inte ens kan föreställa oss.
En sak är säkert, det där äpplet lär finnas kvar ett tag till.
Vad skulle den här nya teknologin innebära för ert företag? Hur skulle ni kunna använda iBeacon? Varför inte boka in en dag med oss på Idéfabriken, så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans. Och du, vi har en hel uppsjö kreativa verktyg och metoder för att få igång kreativiteten och släppa loss idéerna. Genom en beprövad och effektiv kreativ process förädlar vi sedan dessa idéer till färdiga koncept. Ring oss nu på 031-7605400 eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.