Vi har tidigare skrivit här på bloggen om hur det som brukar kallas ett Internet of Things håller på att växa fram, ett globalt nätverk där inte bara datorer är sammankopplade med varandra utan där allt från tandborstar till glödlampor och tågrälsar får liv genom olika former av sensorer och helt plötsligt kan kommunicera med varandra.
Internet of Things håller på att bli big business och fler och fler företag vill idag hitta sätt att göra deras produkter ”smarta”. Några som påverkas särskilt av den här utvecklingen är alla de produktdesigners runt om i världen som helt plötsligt måste tänka om kring vad en produkt egentligen är. Designers som måste börja tänka nytt kring att tänka nytt. Men hur gör man?
Enligt Mark Kuniavsky, expert på användarvänlighet och författare till boken Smart Things, kräver detta att företag och deras designers börjar se produkten som ett slags interface mellan användaren och den tjänst den är tänkt att bidra till eller underlätta. För att lyckas med detta måste man bli bättre på att släppa själva produkten och fokusera på vad den nya tekniken öppnar för möjligheter.
”Designing the thing first is kind of backwards” – Mark Kuniavsly
John Brassil på designbyrån bb7 vittnar om hur allt fler av deras klienter idag efterfrågar smarta produkter. Enligt honom förändras den vanliga innovationsprocessen när man ska integrera till exempel en mini-radiosändare i en gaffel. Många etablerade koncept inom industridesign, som t.ex HCI (Human Computer Interface), som vanligtvis handlar hur man integrerar skärmar i olika former av produkter, ställs nu på sin ända.
Till skillnad från produkt design där HCI spelar en viktig roll har dessa nya ”smarta” produkter ofta ingen skärm genom vilken användaren kommunicerar med den bakomliggande tekniken. Detta får konsekvenser för produktdesignern. En skärm med ett operativsystem är något de flesta av oss är vana vid idag och vet hur vi ska interagera med. Men hur interagerar man med en smart gaffel? Framtidens produkter måste vara designade på ett sätt som visar, och gör det enkelt att använda, deras ”utvidgade funktioner”.
Enligt Brassil kommer produktdesigners därför behöva utveckla ett helt nytt designspråk. Hur behåller man t.ex en gaffels typiska gaffelutseende om den plötsligt också måste innehålla sensorer som gör det möjligt för den att plocka upp till exempel antal kalorier i biten kött du just ska stoppa i munnen?
En annan intressant aspekt är hur man kan använda rörelser som ett sätt för användaren att ”tala” med den smarta produkten. Eftersom dessa produkter ofta inte har knappar eller andra reglage kan hur de rörs användas som interface. Och precis som det vuxit fram en standard vad gäller hur knappar och reglage ser ut (Sätt på är grön och Stäng av är röd) kommer det förmodligen växa fram en standard för vilken typ av rörelser som betyder vad. Skaka upp och ner, blir det det nya Stäng av?
De flesta av oss accepterar idag att våra datorer, telefoner och andra, samlar in en mängd information om oss (i alla fall när vi godkänner användaravtalen) och i en värld där allt kan designas för att innehålla sensorer öppnas helt nya möjligheter att skräddarsy produktlösningar för enskilda individer. Detta är en av anledningarna till att Internet of Things är så attraktivt för storföretagen. Men det finns naturligtvis en baksida på det här. I en värld där allt är uppkopplat kan du alltid övervakas. Designers kommer därför också ställas inför frågan hur ”smarta” produkter bör skilja sig designmässigt från deras ”dummare” motsvarigheter för att användaren tydligt ska veta vad för typ av produkt det rör sig om.
En ny sorts smart, skärmlös gaffel kanske verkar som science fiction eller bara som en löjlig idé, men faktum är att vi bara sätt början på vad The Internet of Things skulle kunna bli. Som med de flesta andra teknologiska utvecklingar vet vi inte vilka fördelar denna utveckling kan föra med sig.
Hur skulle ni kunna integrera den här nya tekniken i er verksamhet?
Vi på Realize vet hur viktigt det är att, precis som Mark Kuniavsky påpekar, kunna vända upp och ner på frågeställningen och skifta fokus från det man tror är problemet till något utanför, något större. Det är ofta först då man får de där riktigt banbrytande idéerna. För att hjälpa våra kunder tänka nytt har vi därför en rad effektiva och roliga roliga verktyg och metoder som får igång kreativiteten. Varför inte arbeta med er nästa kreativa utmaning tillsammans med oss på Idéfabriken, så får ni inte bara tillgång till en stimulerande miljö, ni får även jobba med två av Sveriges mest slipade kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.