Inkubatorer och acceleratorer, företag som hjälper startups och andra nystartade affärsverksamheter ta sig till marknad har blivit en industri i sig, och precis som för alla andra företag så gäller samma enkla regel: Alla kan inte lyckas.
Peter Relan, en före detta programmerare och Silicon Valley enreprenör har lång erfarenhet av inkubatorer och 2007 startade han inkubatorn YouWeb, som ligger bakom en rad stora framgångsrika företag inom spelbranschen.
Enligt Relan kommer 90% av dessa inkubatorer och acceleratorer misslyckas. Kan det här verkligen stämma? Över hela världen växer startups upp som svampar, så det borde ju onekligen finnas en bra marknad. Vad är det då som gör Relan så säker på sin sak?
För det första satsar många inkubatorer på startups som är alldeles för lika varandra. Man lokaliserar ett hett område och försöker sedan hitta de där startup-företagen som har en liten twist, kanske en ny, lite bättre design eller någon extrafunktion. Problemet är bara att det gör ju alla andra inkubatorer också. Man sätter för stor tilltro till den där lilla twisten som skiljer ut en startup från en annan inom ett område. Enligt Relan måste man våga differentiera och satsa på mer radikala idéer.
Ett annat problem är att det ofta inte finns något helhetstänk vad när det kommer till finansiering. En av inkubatorernas viktigaste roll är att fungera som ett slags fund-raiser och förse sina startups med det kapital som krävs för att de ska komma igång. Men när de väl tagit sig igenom inkubator-programmet, hur ska de finansieras då? Allt för många inkubatorerer saknar en långsiktig plan för detta.
De allra flesta inkubatorer kommer alltså gå under, men enligt Relan är inte detta något vi behöver oroa oss över. USA, och världen i stort, behöver idéer mer än någonsin förr. I USA, och i många andra länder, har pengarna för innovationssatsningar från staten sinat efter år av finanskris och krypande ekonomisk tillväxt. I en sådan situation är det lätt att man bara satsar på säkra kort. De mer annorlunda idéerna läggs åt sidan, vilket har en förödande effekt på innovationsutvecklingen.
Det är här inkubatorerna kommer in. Ny teknik och kommunikationskanaler har gjort det mycket lättare och mindre kostsamt att driva en inkubator, vilket gör det möjligt att satsa på mer annorlunda företag. Inkubatorerna fungerar som oljan i innovationsmaskineriet.
För att man ska hitta de riktiga pang-idéerna krävs det att man har många idéer. Och då krävs också att man vågar misslyckas. Och detta gäller inte bara inkubatorer. Det gäller alla företag.
Något vi på Realize lärt oss efter alla år med att hjälpa svenska företag bli mer kreativa att man måste våga laborera och leka med en mängd olika idéer. När man jobbar vidare med idéerna märker man ofta att de idéer som verkade som mest galna när man började är de med störst potential. Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken när ni behöver tänka nytt? Vi har metoderna och processerna som får igång kreativiteten. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.