En av de mest överraskande spel-succéerna de senaste åren är utan tvekan Minecraft, spelet där man med enkla klossar bygger världar tillsammans med andra. Spelet har blivit en enorm succé bland barn över hela världen, som till skillnad från sina föräldrar inte verkar ha några större problem att förstå vad spelet ”går ut på”.
Minecraft har visat att ett spel varken behöver ett tydligt mål eller en prispall i sikte för att kunna engagera och släppa lös kreativiteten.
LEGO, som uppenbarligen sneglat avundsjukt på succe-fenomenet, presenterade nyligen Lego Worlds, ett spel som på många sätt liknar Minecraft. Fokuset ligger på öppna världar där man kan bygga fritt, utan ritningar och färdiga modeller, och att bygga tillsammans.
Inom kreativitetsforskningen har man länge vetat att spel är så mycket mer än bara underhållning. I boken Finite and Infinite Games från 1987, applicerade James Carse ett spel-perspektiv på hela samhället; hur vi lever våra liv, vad vi strävar efter och hur vi samarbetar med (eller motarbetar) andra för att nå våra mål. Han skiljer på finite games, dvs spel med tydligt definierade regler, mål, antal deltagare och vinster för den som ”vinner” spelet. Våra samhällen är i allt för hög grad präglade av den här typen av spel. Enligt Carse hämmar detta inte bara vår kreativitet, det skapar även en känsla av att alla andra är konkurrenter som ska besegras.
Den andra sortens spel är enligt Carse infinite games. I den här sortens spel finns inga förutbestämda mål, inget fix deltagarantal, inga vinnare, inga förlorare. Det som driver den här typen av spel är inte att vinna utan att skapa saker tillsammans. Vem som helst som vill kan ansluta sig och hjälpa till och bidra med idéer. Enligt Carse skulle vi ha mycket att vinna på att leva våra liv mer enligt den här idén om spel.
Carse bok fick stort genomslag inom en rad forskningsområden och har blivit en klassiker bland spelutvecklare och psykologer som forskar på kreativitet.
I Minecraft, som ju är ett ypperligt exempel på ett infinite game, samarbetar människor över hela världen varje dag och bygger världar tillsammans. Ibland med ett tydligt mål, ibland bara för att se vad man kan bygga. Kreativiteten som spelet släppt lös har visat sig så stor att Minecraft nu används för att crowdsourca idéer till verkliga projekt, där människor bjuds in för att komma med sina ideér och arbeta fram nya lösningar på ett problem tillsammans.
Nu tar Lego sig in på det här området, som förmodligen har en enorm potential. Precis som Minecraft, består ju Lego av enkla bitar som kan byggas ihop till vad som helst. Det är fantasin som sätter gränsen.
Genom åren har Lego fått kritik för att man satsat för mycket på färdiga byggsatser med ritningar och specialformade bitar. När man är färdig är det inte så kul längre. Att Lego kallar sitt nya spel Lego Worlds, och inte Lego World, säger något om vad det är för spel man nu vill skapa. Det är vi spelare som bestämmer vilka världar som kommer byggas, inte Lego.
Den färdiga versionen av spelet förväntas släppas i början på 2016 men finns redan nu som betaversion där vem som helst kan spela och bidra med idéer kring hur plattformen kan bli ännu bättre.
Nu återstår att se vilka världar som kommer byggas i Lego Worlds. Vad skulle du vilja bygga? Hör av dig till oss och berätta.
Vi på Realize har länge använt lego i våra workshops för att få igång kreativiteten. En övning går ut på att deltagarna, antingen själva eller i grupp, får varsin likadan uppsättning lego bitar och en minut på sig att bygga en hund. Övningen ger ofta en aha-upplevelse. Med endast ett fåtal bitar kan man bygga en hund på massa olika sätt. Det är en bra utgångspunkt för att öppna upp sinnet och låta idéerna flöda.
Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken för ert nästa idémöte? Vi har legot (och en mängd andra roliga verktyg för att få igång kreativiteten). Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.