När Frihetsgudinnan skulle byggas i slutet på 1800-talet fanns ett problem, det fanns inga pengar. Statyn, en present från Frankrike till USA, var tänkt som en symbol för friheten men franska staten ville inte betala! Efter en ihärdig kampanj runtom i Frankrike lyckades man istället övertyga tusentals organisationer och privatpersoner att skänka pengar till bygget. Det var ett enormt kostsamt projekt, så en sak är säkert. De måste ha haft en bra pitch!
Det är lätt att glömma bort att företag som Google, Apple och Facebook även de en gång i tiden varit små-startups och stått inför den brännande frågan: Varifrån ska vi få kapital till vår expansion?
Att kunna leverera en kort, koncis, och övertygande pitch är helt avgörande för nystartade företag som söker finansiering. Men hur gör man? Och var ska man gräva efter pengarna?
Tom Eisenmann, professor vid Harvard Business School, genomförde nyligen en studie där man tittade på 200 företags pitchdecks, alltså de presentationer de använde i sina möten med potentiella investerare. Sammanlagt hade företagen samlat ihop ungefär 360 miljoner dollar.
Studien visade att det i snitt krävdes i snitt 40 möten och ungefär 12 veckor för att få en investerare på kroken. Det fanns dock inget klart samband mellan hur många investerare man kontaktade och hur mycket pengar man lyckades skramla ihop.
Den enskilt viktigaste faktorn är enligt Eismann att vara så koncis det bara går och fokusera på de viktigaste bitarna. Enligt studien ägnar investerare i snitt endast 3 minuter och 44 sekunder åt en pitch. De viktigaste delarna i pitchen är, enligt Eismann, Ekonomin, Teamet och hur Konkurrensen ser ut. Områden, såsom företagets vision och affärsmodell, är inte oviktiga men de bör hållas korta.
Men fakta är inte allt. Kreativiteten i pitchen spelar en avgörande roll, precis som när man startade företaget. När du väl har väsentliga fakta på plats, gäller det att tänka utanför boxen för att skapa en presentation som fastnar, som är ”sticky”. Här duger det inte med en gammal tråkig power-point presentation. Dessutom träffar investerare hundratals företag varje månad, så det gäller att sticka ut.
Några som verkligen lyckats med det här är Colors, en app för att dela foton. Deras presentation innehöll inga tabeller, inga paj-diagram, ingen affärsplan. Istället valde man att fokusera på två saker: Humor och färger. I 55 slides som snabbt rusar förbi förklaras vad appen går ut på och varför den är the next big thing. Färgmetaforen löper som en röd tråd genom hela presentationen och tonen är kaxig:
But will people want to know Ashton’s favorite color?
You bet your almost certainly white ass they will.
All it will take is $40.5 million of Venture Capital funding.
Många har gjort sig lustiga över presentationen, men den funkade. Sequoia och Bain Capital, två av de ledande investerar-firmorna i USA, har gått in med 41 miljoner dollar i företaget. Colors startades visserligen av serie-entreprenören Bill Nguyen men den visar ändå något viktigt: En annorlunda presentation färgar av sig.
Under alla våra år med att hjälpa svenska företag bli mer kreativa, har vi lärt oss att det inte bara är annorlunda idéer som är viktiga. Att kunna presentera sin idé på ett kul och annorlunda sätt för andra är minst lika viktigt. Så låt oss sätta färg på Din nästa presentation, Pitch for money, eller annat. Vi har erfarenhet av de flesta situationer.
Allt du behöver är 100 tkr och en stor portion mod.
Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag!