Det har talats mycket om crowdsourcing de senaste åren. Företag och organisationer över hela världen använder sig idag av crowdsourcing för att öppna upp sitt innovationsarbete och få fram nya idéer och lösningar på sina problem. NASA lanserade t. ex nyligen ett crowdsourcing-initiativ för att få in nya idéer kring hur man kan ta människor till Mars. Sug på den!
Fördelarna med crowdsourcing är många. Man får tillgång till fler och mer annorlunda idéer, eftersom folk har olika perspektiv på saker och ting. Man skapar dessutom engagemang, en värdefull resurs i dessa tider. Det finns även ekonomiska aspekter. Ett väl genomfört crowdsourcing-projekt kan resultera i nya innovationer och lösningar för en bråkdel av kostnaden av en traditionell innovationsprocess.
Än så länge har den här utvecklingen drivits på främst av stora företag men nu börjar även städer, kommuner och regioner runt om i världen se möjligheterna med crowdsourcing för att fånga upp idéer från invånarna och bli mer innovativa. Och ge medborgarna valuta för deras skattepengar.
Men hur gör får man medborgare att bidra?
När Pete Constant, kommunpolitiker i San Jose, California, deltog i ett personalmöte för två år sedan märkte han att nästan ingen lyssnade på vad som sades på mötet utan satt och stirrade på sina telefoner. Det var då det slog honom: Varför hade San Jose ingen egen app?
Ända sedan den ekonomiska krisen 2009 har många amerikanska småstäder och kommuner kämpat med allt mindre budgetar. Constant såg möjligheterna med den nya tekniken att effektivisera deras arbete och göra San Jose till en mer innovativ kommun.
Sagt och gjort. Han gav sina medarbetare i uppgift att ta fram en app som alla invånarna i kommunen kunde använda. Som ett första steg fokuserade man på att Appen skulle bli en kanal för klagomål, ett område där man hade fått kritik. Många invånare hade uttryckt frustration över att saker sällan åtgärdades och att det var krångligt att lämna klagomål över telefon. En app skulle kunna få bort en onödig mellanhand. Inga långa telefonköer och att försöka förklara för någon vad problemet är.
Efter ungefär ett års utveckling hade man fått fram en app där alla kommunens invånare kan ladda upp bilder på saker de tycker borde åtgärdas och tagga. Genom appen får Constant och hans medarbetare tillgång till en ständigt uppdaterad överblick av vad som behöver åtgärdas i kommunen, vilket gör det lättare för dem att planera sitt arbete. Av de ca 1100 klagomål som kommit in genom appen under 2015 har 90 % klarats upp, en siffra man inte kom i närheten av tidigare. Alla klagomål är dessutom helt öppna, vilket betyder att man som medborgare även kan komma med lösningsförslag, inte bara klagomål. Alla som använder appen kan se dem och vad som görs för att åtgärda problemet, vilket bidrar till större transparens och ökat förtroende för kommunen.
”This application has really met my expectations in the fact that it
allows me to serve more people more efficiently for less money.” -Pete Constant
Men crowdsourcing kan användas till så mycket mer än bara att komma tillrätta med fel och brister. Den amerikanska crowdsourcing-plattformen Popularise visar på kraften i att låta alla invånare får bidra med idéer. På Popularise kan städer och kommuner lägga upp projekt där man vill ha invånarnas input. Det kan t.ex handla om anläggning av en ny park, ett nytt köpcentrum eller en ny skola. Sedan kan vem som helst bidra med idéer. Om man gillar en idé klickar man ”build it!” Genom appen får de som driver projektet värdefull information och helt nya idéer. 28 städer runt om i USA har redan använt sig av Popularise.
I New York har t.ex Bryant Park, ett parkområde i centrala Mahattan, just nu ett projekt på Popularise för att göra parken ännu bättre. Trädkojor, Twin Peaks maraton, och en äpplefestival är några av idéerna som kommit in än så länge.
Men det handlar inte bara om att samla in idéer och sen säga tack och hej. Enligt Neil Takemoto, grundare av Cooltowns, ett företag som specialiserat sig på crowdsourcing för städer, måste man låta medborgarna vara med i hela processen, från idégenerering till implementering.
“Cities need to crowdsource ideas and then
crowdsource the implementation of those ideas,”
-Neil Takemoto
Sitter du på en pangidé som skulle kunna göra din kommun bättre eller roligare? Varför inte starta ett crowdsourcing-initiativ?
Något vi på Realize lärt oss efter alla våra år med att hjälpa svenska företag bli mer kreativa är att det behövs många idéer för att hitta de som är riktigt bra. Och ju mer annorlunda idéerna är desto bättre. Därför behövs det många olika människor med olika bakgrund och synsätt som bidrar i det kreativa arbetet. Det är först då man hittar de riktigt banbrytande idéerna. Vill du lära dig mer om hur du och ditt företag kan bli mer kreativa? Hör av dig på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.