När Toy Story kom ut 1995 var det världens första helt och hållet dator-animerade långfilm. Även om tekniken redan hade funnits ett tag var det få som trodde att det var möjligt att skapa en film som skulle engagera med datoranimerade karaktärer. Kritikerna fick fel. Filmen spelade in över 360 miljoner dollar och banade vägen för en hel våg av datoranimerade filmer. Om du har barn i 10-års åldern kan du säkert nynna med i någon av låtarna från Pixars megasuccé från 2013, Frost. Pixar är här för att stanna.
Vad är då hemligheten bakom Pixars framgångar? Hur kan de vara så förbannat kreativa?
Efter 20 år vid ratten har Pixars grundare, Ed Catmull, lärt sig en hel del om hur man bygger ett verkligt kreativt företag. I boken Creativity Inc delar har med sig av sina erfarenheter av hur man skapar ett team där kreativiteten står överst på dagordningen.
Fler idéer, bättre filmer
Hjärtat i Pixars succé är deras kreativa process som de själva kallar Pixar Braintrust. Vad det handlar om är att alla på företaget, från regissörer och manusförfattare till story-board författare och animatörer träffas regelbundet, tittar på varandras projekt och ger varandra konstruktiv kritik och idéer, så kallade ”notes”. De som får kritiken väljer själva vad de vill göra med den.
När de började arbetet med Toy Story insåg Catmull och de andra på Pixar att man behövde en ny typ av kreativ process för att filmen skulle bli så bra i varje detalj som man ville. För detta krävdes en ny typ av organisation. Istället för en hierarkisk organisation, där producenterna och andra högt uppsatta på filmbolaget detaljstyr och kommer med uppmaningar till förändringar som alla längre ner i kedjan sedan slaviskt måste följa, ville man ha en organisation där alla fick vara med och bestämma. Istället för en ”executive-driven studio” ville man skapa en ”filmmaker-driven studio”. Utan den här processen hade Pixars filmer, enlig Catmull, varit mycket tråkigare.
I takt med att företaget vuxit har man även insett behovet av att applicera den här processen på hur hela organisationen fungerar. I mars 2013 hade man t.ex en ”Notes Day”, en dag då allt arbete lades åt sidan och alla anställda fick lyfta upp problem och komma med idéer på hur man skulle kunna utveckla företaget.
För att hålla lusten och kreativiteten igång på företaget har man även infört så kallade ”personal project days”, två dagar varje månad då man får jobba på personliga projekt.
Unika, personliga arbetsplatser
En annan viktig aspekt av det kreativa arbetet Catmull insåg tidigt är att ha en flexibel och lekfull arbetsplats där individer får komma till uttryck. Bort med opersonliga cubicles och sterila mötesrum. Idag är vi vana vid tanken på mer kreativa arbetsplatser – tänk Facebook eller Google–men i början på 1990-talet var det här något nytt.
När Pixar gick samman med Disney i början på 1990-talet, var Catmull förskräckt över hur opersonliga lokalerna var. Han uppmanade alla anställda att utforma sina egna arbetsplatser precis som de ville. När en av animatörerna, Andrew Gordon, hittade ett hemligt utrymme bakom sin arbetsplats, inredde han det till en myshörna han kallade ”The Love Lounge”. När hans chef, Andrew Stanton, upptäckte det, var Gordon rädd att han skulle få sparken, men Stanton tyckte det var häftigt och bjöd in Steve Jobs, som då satt i Pixars styrelse, för att få ta en titt. Jobs gillade det också och idag är Pixar ett mekka för annorlunda arbetsplatser.
Pixars framgångar visar på vikten av att låta fler få delta i den kreativa processen och att skapa en arbetsplats där de anställdas individualitet får komma till uttryck. Hur ser det ur på ditt företag? Vad skulle ni kunna lära er från Pixar?
Vill du lära dig mer om hur man ger sin egen och sina medarbetares kreativitet en boost? Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken, så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans. Vi har en rad roliga och effektiva kreativa verktyg och arbetar efter en tydlig kreativ process, där allas idéer räknas. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.