På mitten av 1980 talet genomgick IBM en kris. Person-dator revolutionen hade lett till allt mindre hemmadatorer till lägre och lägre priser. IBM hade svårt att hänga med i utvecklingen. Hur skulle man hålla sig relevant på marknaden med sina större datorer? Då insåg man plötsligt att man hade en stor outnyttjad resurs: kunskap. Under alla sina år som ledande inom datorutvecklingen hade IBM fått stor erfarenhet av att hantera och analysera data. Istället för att bara fokusera på hårdvara började företaget nu således även utveckla mjukvara. Den här utvecklingen har fortsatt. År 2000 kom ungefär hälften av intäkterna från mjukvara och hälften från hårdvara. Fram till 2012 hade hårdvarudelen knappt vuxit medan intäkterna från mjukvara fyrdubblats. IBMs skifte från hårdvara till mjukvara visar att kunskap ofta är mer värdefull än man tror. Glöm tid är pengar. Kunskap är pengar.
Under de senaste åren har det poppat upp en ny genration företag som satt kunskap i centrum. Ett bra exempel är skillshare.com, en läroplattform online där vem som helst kan undervisa och leda kurser och vem som helst kan delta. Precis som IBM använder de sig av outnyttjad kunskap för att skapa värde för sina kunder. Din kunskap.
Så hur funkar det? På skillshare.com finns kurser om praktiskt taget allt, från grunderna i email-marknadsföring, till hur man brygger en perfekt kopp kaffe eller stickar ett par vantar. Varje kurs är ungefär en timma och består av små videos på några minuter. Många av lärarna är framstående inom sitt fält och sätter ihop kurser antingen för att tjäna en extra slant eller bara för att sprida kunskap. För en månadsavgift på 10 dollar får man tillgång till alla kurser på sidan. Men se upp! Har du väl börjat kan det vara svårt att sluta.
”The future belongs to the curious”
– Skillshare
Skillshare är intressant från ett affärsmodells-perspektiv. Precis som med Über och Air BnB bygger skillshares affärsmodell på att koppla ihop någon som kan erbjuda en tjänst med någon som vill ha den tjänsten. Och precis som Über inte har några egna bilar, har skillshare inga egna lärare eller egna lokaler.
Plattformen är inte bara bra för folk som vill lära sig något och lärare som vill tjäna lite extra pengar. Det är också ett ypperligt marknadsföringsverktyg för företag. Just nu finns till exempel kursen From Plant to Cup: Brew an Amazing cup of coffee, där man får lära sig hur man brygger en riktigt god kopp kaffe steg för steg. Kursen hålls av caféet och kaffeförsäljaren Blue Bottle i Brooklyn. Genom att dela med sig av något brinner för och gör varje dag ändå kan man nå människor på ett helt nytt sätt. Kursen har hittils haft över 5000 ”studenter”.
Företag som Skillshare visar på kraften i kunskap och det som brukar kallas den delade ekonomin. Människor vill helt enkelt dela med sig av vad de kan. För de allra flesta som håller en kurs på skillshare är inte pengarna det primära, även om det så klart inte skadar. Det vikitiga är att få dela med sig och vara kreativ. När man tittar igenom de olika kurserna på skillshare, från de större mer organiserade till de mindre, slås man av hur mycket kreativitet det finns där ute. Det är bara att låta sig inpireras.
Vad sitter ert företag på för outnyttjade kunskapsresurser i ditt företag? Varför inte boka in en dag hos oss på Idéfabriken, 400 m2 dedikerade till kreativt arbete, så spånar vi tillsammans. Hos oss får ni även tillgång till en hel rad olika roliga och effektiva verktyg för att kicka ingång er kreativitet. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag